Versenyben a pécsi középiskolákkal: vállalja a kihívásokat a mohácsi oktatás zászlóshajója, a gimnázium

2017. december 18. hétfő 16:37

Versenyben a pécsi középiskolákkal: vállalja a kihívásokat a mohácsi oktatás zászlóshajója, a gimnázium

A Mohácsi Kisfaludy Károly Gimnázium idén a nyolcvankettedik tanévét zárta. Az utóbbi esztendők egyik legjobb érettségi eredményét produkálták a diákok, ugyanakkor a gimnázium számára is gondot jelent a tanulók csökkenő létszáma.

A gimnázium kiemelten fontosnak tartja az idegen nyelv, a természettudományok és az informatika oktatását, amelyet főleg a 9. és 10. évfolyamon támogatnak magasabb óraszámban, illetve a felsőbb évfolyamokon ezeket a tárgyakat fakultáció keretein belül tanulhatják a diákok.

Az elmúlt esztendők legjobb érettségi eredményei születtek májusban

Amint az a város képviselő-testülete elé terjesztett beszámolóból kiderült, májusban a rendes érettségit a hetvenhat végzős diákból hatvanheten kezdhették meg. Annak a kilenc tanulónak, akik nem vizsgáztak májusban, matematikából nem sikerült teljesíteni az évet, így ők az augusztusi sikeres pótvizsgát követően jelentkezhettek az októberi érettségire.

Mivel a gimnáziumban a nyelvi oktatás kiemelt szerepet élvez, nem meglepő, hogy számos tanuló készül a nyelvvizsgára, vagy már rendelkezik azzal. A tanévben főképp német, angol, horvát és szerb nyelvekből vizsgáztak a diákok, sőt, ami talán a legérdekesebb, egy tanuló koreai nyelvből tett felsőfokú, C1-es nyelvvizsgát.

Míg 2015-ben az érettségizők 43,3 százaléka legalább egy nyelvvizsgával rendelkezett, addig az elmúlt tanévben a tanulók hatvanöt százaléka már megkapta a nyelvtudást igazoló bizonyítványt, s tizennyolc százalékuk pedig két nyelvből is vizsgázott.

Ha az érettségiket nézzük, májusban születtek az elmúlt évek legjobb érettségi eredményei, a végzős osztályokban az átlagok minden tantárgy esetében meghaladták az év végi eredményt.

A kémia és a fizika a mumus

A kémia és a fizika tartozik a diákok által legnehezebben teljesíthető tárgyak közé. A matematika és a történelem átlaga rosszabb lett az előző tanévhez képest, viszont a magyar nyelv és irodalom terén javulást mutatnak a tanulók. Az iskolai átlag egy tizeddel javult az előző évhez képest, 3,85 lett, amely jónak számít, hiszen az elmúlt öt évben 3,6 és 3,84 között mozgott. A végzős évfolyam mindhárom osztálya az átlag felett teljesített.

 

Több tanuló is tett májusban emelt érettségi vizsgát, a legnépszerűbb a német volt, amelyből négyen vizsgáztak. Azonban nemcsak a nyelvek, hanem a természettudományos tárgyak is porondon voltak az emelt szintű vizsgákat tekintve, egy-egy ember vizsgázott kémiából, fizikából és biológiából emelt szinten szép eredménnyel, s még egy száz százalékos emelt matematika érettségit is magáénak tudhat az egyik végzős diák.

Csökken a diákok száma, pécsi iskolák a vetélytársak

A gimnáziumban az elmúlt öt évben ugyanakkor csaknem tizenhárom százalékkal csökkent a létszám, s az osztályok száma is eggyel redukálódott.

Nádasdiné Szanyi Judit, a gimnázium igazgatója az írásbeli beszámolót a testületi ülésen szóban kiegészítette azzal, a középiskolákban annak dacára csökken a tanulók létszáma, hogy az általános iskolákban emelkedik a diákok száma.

Ennek okai közt említette, hogy a demográfiai hullám négy, illetve nyolc év múlva fogja elérni a középiskolákat. Hozzátette azt is, hogy két pécsi iskola, a Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziuma és a Koch Valéria Iskolaközpont konkurenciát jelent a gimnázium számára, mivel azok elszívják a diákokat.

Hozzátette, ugyan az elmúlt tanév érettségi eredményei elégedettségre adnak okot, de az említett iskolákkal még erősebben fel kell venniük a versenyt. Meg kell újulniuk, azokat a diákokat is meg kell nyerniük, akik pécsi iskolát választanának.

Úgy vélte, ez az informatika szak robotikával történő kiegészítésével, az élményalapú oktatás bevezetésével, digitális táblák használatával válik lehetségessé. Kiemelte, szükség van a beiskolázási propaganda erősítésére, és szorosabb kapcsolat kialakítására a nem mohácsi általános iskolákkal.

Szekó József, Mohács polgármestere úgy fogalmazott, mivel a városban nincsen felsőoktatási intézmény, s erre reális esély sincs, a helyi oktatás zászlóshajója a gimnázium.

Kifejtette, korábban levélben kereste meg a mohácsi középiskolák vezetőit az után érdeklődve, mi az oka, hogy míg az általános iskolákban nő a tanulók száma, a középiskolák létszámhiánnyal küzdenek. Nyilván ez abból is adódik, hogy csak Mohácson nő a gyerekek száma, a környező települések csökken.

A polgármester kiemelte, szeretné, ha a mohácsi iskolák felvennék a versenyt az említett pécsi és más középiskolákkal is, ezt a törekvést jól szolgálják az említett elképzelések. Szekó József hozzátette azt is, bár már nem az önkormányzat az iskolák fenntartója, minden tőlük telhető segítséget megadnak számukra, hogy az intézmények keresettebbek legyenek a diákok és szüleik körében.



D. Zs.