Kulcsszerep vár a mohácsi híd építésénél Közép-Európa legnagyobb úszódarujára, a Clark Ádámra
2025. július 02. szerda 10:47

Nagyon sokan sétálnak ki naponta Mohácson a Duna-partra azért is, hogy figyelemmel kísérjük a híd építését. Nem lehet nem észrevenni ilyenkor a szigeti oldalon horgonyzó hatalmas hajót, Közép-Európa legnagyobb úszódaruját, a Clark Ádámot, amire kulcsszerep vár az építkezésnél.
A daru építését 1979-ben kezdték meg a budapesti Árpád híd kiszélesítéséhez. 1980. október 21-én bocsátották vízre, hivatalosan 1981 februárjában adták át.
.
Nevét Clark Ádám tiszteletére viseli, aki a Lánchíd tervezője volt.
A teherbírása akkor120 tonna volt, amit a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően először 1997-ben 150 tonnára, majd 2006-ban 200 tonnára emeltek.
A csaknem hatvan méterhosszú, 20 méter széles hajót két dízelmotor hajtja, hatvanezer liter üzemanyagot képes tárolni, ami mintegy kétszáz üzemórára elegendő.
A Clark Ádámot több Duna-híd építésénél használták már, így többek között a Mária Valéria, a Szent László, komáromi és legutóbb a paksi hídnál is.
2019-ben, a tragikus Hableány‑hajóbaleset során ismerte meg a széles közvélemény, kulcsfontosságú szerepet játszott ugyanis a roncs kiemelésében. 2019. június 7-én a daru elhaladt a Margit- és Árpád híd alatt, 200 méteres távolságra lehorgonyzott, és négy fázisban emelte felszínre a hajót.
Mohácson a hídelemek beemelésénél vár rá főszerep és persze a kevésbé látványos munkálatos során is használják a páratlan képességekkel rendelkező óriást.
M. B. - Fotó: Hargiatai János/Facebook
Facebook box
Megosztás
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Ez már brutális: akár negyven fok is...
- Kulcsszerep vár a mohácsi híd...
- Egy méter alá eshet a Duna vízszintje...
- Századik születésnapján köszöntötték...
- A Duna alacsony vízállása miatti...
- Magyar Vöröskereszt: indul az idei...
- Szeptembertől tovább emelkedik a...
- Hogyan működik a helyfoglalás a...
- Gabona kapott lángra Baranyában,...
- Tanévkezdésre minden iskolában ott...