Kulcsszerep vár a mohácsi híd építésénél Közép-Európa legnagyobb úszódarujára, a Clark Ádámra

2025. július 02. szerda 10:47

Kulcsszerep vár a mohácsi híd építésénél Közép-Európa legnagyobb úszódarujára, a Clark Ádámra

Nagyon sokan sétálnak ki naponta Mohácson a Duna-partra azért is, hogy figyelemmel kísérjük a híd építését. Nem lehet nem észrevenni ilyenkor a szigeti oldalon horgonyzó hatalmas hajót, Közép-Európa legnagyobb úszódaruját, a Clark Ádámot, amire kulcsszerep vár az építkezésnél.

 


A daru építését 1979-ben kezdték meg a budapesti Árpád híd kiszélesítéséhez. 1980. október 21-én bocsátották vízre, hivatalosan 1981 februárjában adták át.
.

Nevét Clark Ádám tiszteletére viseli, aki a Lánchíd tervezője volt.

A teherbírása akkor120 tonna volt, amit a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően először 1997-ben 150 tonnára, majd 2006-ban 200 tonnára emeltek.

A csaknem hatvan méterhosszú, 20 méter széles hajót két dízelmotor hajtja, hatvanezer liter üzemanyagot képes tárolni, ami mintegy kétszáz üzemórára elegendő.


A Clark Ádámot több Duna-híd építésénél használták már, így többek között a Mária Valéria, a Szent László, komáromi és legutóbb a paksi hídnál is.


2019-ben, a tragikus Hableány‑hajóbaleset során ismerte meg a széles közvélemény,  kulcsfontosságú szerepet játszott ugyanis a roncs kiemelésében. 2019. június 7-én a daru elhaladt a Margit- és Árpád híd alatt, 200 méteres távolságra lehorgonyzott, és négy fázisban emelte felszínre a hajót.

Mohácson a hídelemek beemelésénél vár rá főszerep és persze a kevésbé látványos munkálatos során is használják a páratlan képességekkel rendelkező óriást.

M. B. - Fotó: Hargiatai János/Facebook