Utasokat ejtett túszul a MÁV, nem sokon múlott a baleset Szentlőrincen

2019. január 15. kedd 09:59

Utasokat ejtett túszul a MÁV, nem sokon múlott a baleset Szentlőrincen

Nem volt zökkenőmentes a Pécs és Dombóvár között közlekedő járat útja január 3-án. Mint arról egyik olvasónk beszámolt, a Szentlőrincre begördülő vonat ajtajait csak nagy nehézségek árán tudták kinyitni, emiatt volt, aki a már elindult szerelvényből ugrott ki.

 

Kis híján komoly baleset történt január 3-án a szentlőrinci vasútállomáson. Amint azt egyik olvasónktól megtudtuk, a Pécsről Dombóvárra tartó reggeli járat utasainak egy része hiába próbálta, nem tudta kinyitni a vonatkocsi ajtaját. Volt, aki a szerelvény elindulását követően ugrott le a mozgó járműről.

A lapunkhoz eljutott beszámolók alapján nem ez az első eset, amikor a 2006-ban Németországból vásárolt, úgynevezett halberstadti vasúti kocsik ajtajaival meggyűlik az utasok baja. A nehéz vasszerkezet ugyan központilag záródik, illetve nyílik, azt kézi erővel kell „kilökni", ez pedig viszonylag nagy erőkifejtést igényel.

Lecserélik az ajtókat

A MÁV-nál leszögezték, a régebbi kocsikban alkalmazott - hatósági jóváhagyással rendelkező - ajtóvezérlési rendszer megfelelő kezelés mellett teljes biztonságot nyújt. Fejlesztések zajlanak azonban azért, hogy a vonatok kizárólag zárt és reteszelt ajtókkal közlekedjenek. A rendszer kialakítását körülbelül két év alatt az összes ilyen típusú kocsinál elvégzi a vasúttársaság. Kiemelték, a mostaninál modernebb, automata rendszerű, nyitó-záró funkcióval rendelkező szerkezetek beépítése folyamatban van.

A szentlőrinci eset kapcsán a Magyar Államvasutak (MÁV) Zrt. úgy tájékoztatta munkatársunkat, hogy a szerelvény pécsi indulása előtt az ajtókat ellenőrizték, azok „megfelelően működtek". Közölték, a szentlőrinci állomáson az utasok felszállása után a szerkezeteket központilag zárták, a vonat rendben elindult. Ezt követően „egy vasutas alkalmazott megállította a vonatot", mert egy utas kinyitotta az egyik ajtót, és kiugrott. Hozzátették, a járat hat perc tartózkodás után indult tovább. Megtudtuk, a kocsikat visszaérkezés után a pécsi állomáson megvizsgálták, ám nem találtak hibát.

Azt a MÁV-nál elismerték, hogy a német gyártmányú kocsik feljáróajtóinak nyitása igényel némi erőkifejtést, de mint hangsúlyozták, ez az utasbiztonságot szolgálja: például hozzádőlésre, a „vonat mozgására" nem nyílhatnak ki. A központi, hanggal is jelzett zárás után, de még az 5 km/óra sebesség elérése előtt a szerkezetek kinyithatók, ám az említett úgynevezett reteszelési sebességnél a vezérlés és a mechanika „zárást kísérel meg".

A vasúttársaságnál kérdésünkre azt felelték, az ajtók nem fagynak be, hiszen belülről fűtött térben helyezkednek el. A szerkezet tömítő gumijai azonban alacsony hőmérsékleten kissé merevebbek, emiatt a megszokottnál nehezebben nyithatók. 


Képünk illusztráció. 

Palotás Péter