Új kijárat a világra: aláírták a dunai közforgalmú kikötő építéséről szóló szerződést

2016. november 11. péntek 20:50

Új kijárat a világra: aláírták a dunai közforgalmú kikötő építéséről szóló szerződést

Az ütemterv szerint három év múlva már fogadhatja a teherhajókat az új mohácsi közforgalmú kikötő. A létesítmény mintegy ötmilliárd forintba kerül, az összeg döntő hányada pályázati forrásból érkezik - az erről szóló támogatói szerződést aláírták, így biztosra vehető a beruházás megvalósítása.  

Már tavaly megszületett a kormányhatározat, hogy 4,75 milliárdos támogatást kap a város a régóta tervezett kikötőfejlesztéshez, az előkészületek azóta is folytak, ennek volt egy újabb, minden eddiginél lényegesebb állomása a támogatási szerződés aláírása.

A napokban ez is megtörtént, így nincs akadálya a konténer- és darabáru rakodására alkalmas közforgalmú kikötő megépítésének.

A nagyszabású beruházás előkészítése évekkel ezelőtt elkezdődött: az önkormányzat mintegy százmillió forintot nyert el a kivitelezést megelőző tanulmányok elkészíttetésére, a szükséges vizsgálatok elvégezésére, így a kormányhatározatot követően ezekre már nem kellett várakozni.

A képviselő-testület még nyáron döntött a beruházáshoz szükséges önerő, 294 millió forint biztosításáról, az összeget a fejlesztési tartalékból állja a város.

- Több éve elkezdett munkánk van abban, hogy a városnak megfelelő ipari befektetési területei legyenek és ezen belül is a Dunán kereskedelmi kikötő létesüljön. Egyebek mellett a megszerzett Duna-parti szakaszon létesíthettük a határkikötőt, és mostanra nyílt lehetőség ugyanott Mohács és Dél-Dunántúl egészének a gazdasági fejlesztését szolgáló darabáru kikötő megvalósítására is - nyilatkozta korábban a Mohácsi Újság.hu-nak Szekó József polgármester.

- A 2000-es években tervbe vett kikötő beruházását módszeresen előkészítve pályázati forrásokból elkészíttettük egy konténer- és darabáru rakodására alkalmas közforgalmú kikötő, valamint egy logisztikai bázis terveit - fogalmazott Szekó József.

A polgármester megjegyezte, a beruházás iránt máris érdeklődnek vállalkozások. Várhatóan a Dél-Dunántúl több szállítmányozója is igénybe veszi a kikötő szolgáltatásait, ha a 20-40 lábas konténerek, valamint egyéb darabáru ki- és berakodását daruk végezte kikötőből a világ bármely részébe el tudja majd juttatni a termékét hajóval.

Elmondta továbbá, hogy a beruházás része a vasútvonal- és az útcsatlakozás korszerűsítése, valamint a kikötői irányító épülettel bezárólag a teljes parti infrastruktúra kiépítése is.

A kivitelező kiválasztását célzó eljárás várhatóan 2017 augusztusára zárul le. Az építkezés 2018-ban kezdődik, a befejezési határidő 2019 vége.


Képünkön: a mohácsi határkikötő partfala folytatásaként a város irányába 330 méter hosszúságban épül meg az új kikötő.

M. B.