Őstermelők, figyelem: már csak szűk két hétig igényelhetők az új igazolványok

2016. március 07. hétfő 18:50

Őstermelők, figyelem: már csak szűk két hétig igényelhetők az új igazolványok

Március 20-áig igényelhetik az év elején bevezetett új, kártya alapú igazolványt azoknak az őstermelőknek, akiknek az igazolványa hatályos, de erre az adóévre még nem érvényesíttették - mondta a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) szóvivője az M1 aktuális csatornán vasárnap. További változások is életbe léptek. 

Süle Katalin hozzátette, akiknek az igazolványa hatályos és érvényes is, azok ráérnek ősszel igényelni a kártyát. Közölte, az új kártya segít hatékonyabban kiszűrni a nem szabályos őstermelői tevékenységet végzőket.

Elmondta azt is, hogy ezentúl az eladónak fel kell tüntetnie az őstermelői igazolványa számát az áruk mellett, amely alapján egy készülő mobilalkalmazás segítségével a vásárlók könnyen ellenőrizhetik majd, hogy ki, hol és mikor termelte az árult zöldséget és gyümölcsöt.

Január elsején hatályba lépett a mezőgazdasági őstermelői igazolványról szóló új kormányrendelet, amely megteremti a régi, papír alapú igazolványok helyett az elektronikus, kártya alapú igazolványok kibocsátásának feltételeit.

Az őstermelői igazolványokkal kapcsolatos ügyintézést továbbra is a falugazdászok végzik, míg az őstermelői igazolványokkal kapcsolatos adatok közhiteles nyilvántartását, a nyilvántartásból történő, az adóhatóság és a mezőgazdasági és vidékfejlesztési támogatási szerv felé fennálló adatszolgáltatási kötelezettséget, valamint az őstermelői tevékenység igazolásával és az igazolvány adattartalmával kapcsolatos adatszolgáltatásokhoz kötődő feladatokat továbbra is a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) látja el - hívta fel a figyelmet a szervezet.

Tekintettel a papír alapú igazolványok kivezetésére, a kártya alapú igazolványok kiadására, a január 1. és március 20. napja között kiadott új igazolvány január elsejétől hatályos. A január 1. és május 31. között kiállított ideiglenes igazolvány a hatvan nap helyett július 31-ig igazolja, hogy a mezőgazdasági őstermelő őstermelői tevékenységet folytat, és jogosult a személyi jövedelemadóról szóló törvény mezőgazdasági őstermelőre vonatkozó rendelkezései szerinti adózásra.

Az értékesítési betétlapra vonatkozó eddig ismert szabályok nem változtak, továbbra is az őstermelői igazolvány az értékesítési betétlappal együtt érvényes. A már hatályos igazolvány maximum három egymást követő adóévre érvényesíthető, az érvényesség tárgyév március 20-ig kiváltott betétlap esetén tárgyév január 1-jén kezdődik. A lejáró igazolvánnyal rendelkező őstermelőknek a társadalombiztosítási szempontból folytonos jogviszony biztosítása érdekében március 20-ig kérelmezni kell az új igazolvány kiállítását.

Az őstermelői nyilvántartás egyes, falugazdász által nem módosítható alapvető azonosító adatai (például név, lakcím, adóazonosító, adószám) az Egységes Mezőgazdasági Ügyfél-nyilvántartási rendszer adatain alapulnak. Amennyiben az ügyfél által igazolványokkal alátámasztott valós adatoktól eltérő adat szerepel Nébih, illetve a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal nyilvántartásában, akkor csak a falugazdász által kezdeményezett adategyeztetést, illetve a módosítást követően - amely akár több munkanapot is igénybe vehet - valósulhat meg az ideiglenes igazolvány kiállítása - hívja fel a figyelmet a Nébih.

A korábban kiváltott papír alapú igazolványok legfeljebb idén év végéig érvényesek, még abban az esetben is, ha azokat már 2017-re érvényesítették. Mindazoknak akik ezen időpont után folytatni kívánják az őstermelői tevékenységüket, az új rendelet értelmében már kártyás igazolvánnyal kell rendelkezniük, amelyet majd postai úton vagy az igénylés helyén vehetnek át a kérelmezők.

A kártya alapú igazolvány alkalmas az őstermelői nyilvántartásban szereplő valamennyi adat tárolására, ezért az eddigiektől eltérően az őstermelőnek az őstermelői igazolványa mellett csak az értékesítési betétlapját, illetve a családi gazdaság nyilvántartásba vételéről szóló határozatát és a személyazonosító igazolványát vagy egyéb, a személyazonosság igazolására alkalmas okmányát kell magánál tartania, és azt felhívásra bemutatnia.

Az őstermelő az értékesítés helyszínén köteles az igazolvány száma mellett az őstermelői terméket vagy az értékesítés helyszínét a „Saját őstermelői tevékenységből származó termék" felirattal a vásárló tájékoztatására alkalmas módon ellátni, annak érdekében, hogy a vásárlók is egyértelműen fel tudják ismerni az érvényes igazolvánnyal rendelkező valós őstermelőket, azonosítani tudják a megtermelt őstermelői termékek körét.

A megyei kormányhivatal annak a mezőgazdasági őstermelőnek, aki egyben egyéni vállalkozó is, az őstermelői tevékenységét az egyéni vállalkozókról szóló nyilvántartásban szereplő adatai összevetésével is ellenőrizheti.

Aki nem felel meg a jogszabályban előírtaknak, illetve amennyiben a nyilvántartásban szereplő adatok eltérést mutatnak valósághoz képest, úgy a megyei kormányhivatal az ellenőrzés során az igazolvány két hónaptól két évig terjedő időtartamra történő visszavonásával eltilthatja a tevékenység végzésétől, illetve az igazolvány visszatartható.

Képünk illusztráció.

EQM - MTI - Nemzeti Agrárgazdasági Kamara