Nőtt a kishajóval túrázók aránya és mérsékelten emelkedett a határkikötő hajóforgalma is

2013. november 07. csütörtök 18:00

Nőtt a kishajóval túrázók aránya és mérsékelten emelkedett a határkikötő hajóforgalma is

2013. első háromnegyed évében 2012. hasonló időszakához viszonyítva valamivel több teher- és személyhajó ki-, illetve beléptetését végezték a hatóságok Mohács határkikötőjében. A forgalom alakulásáról, illetve az ellenőrzések tapasztalatairól Szabó György rendőr alezredes, a Vízirendőrség őrsparancsnoka tájékoztatta hírportálunkat.

- Mindössze tízzel több személyhajó kötött ki idén szeptember végéig Mohácson, mint egy évvel korábban, viszont az 598 hajónak 26.103 utasa volt, míg tavaly az 588 hajóval 17.439 fő utazott. Háromnegyed év alatt 2602 géphajót és 3499 géphajók által továbbított vízi járművet (bárkát, uszályt) léptettünk ki- és be a határkikötőben. Az előző év azonos időszakában valamivel kevesebb, 2553 géphajó, viszont az ideinél több, 3937 uszály és bárka lépte át az országhatárt a Dunán nálunk. Tapasztalataink szerint a kishajóval túrázók aránya növekvő, amíg 2012-ben 240 kishajóval 569 fő jelentkezett vizsgálatra, addig idén 339 kisgéphajó, kajak és kenu 837 utasa érkezett, vagy hagyta el az országot - ismertette a forgalmi adatokat Szabó György.

Az ellenőrzések alkalmával tapasztalt leggyakoribb hiányosságok sorában említette az alezredes, hogy a hajó üzemképességi okmányait fénymásolatban mutatják be, azok eredeti példányát jellemzően az üzemeltetők maguknál tartják. A hajónaplók naprakész vezetése sem történik mindenkor az előírtak szerint. A hajók parancsnokai gyakran hiányosan rögzítik, sőt, nem ritka, hogy el is mulasztják egyebek mellett az indulás, megállás időpontját, vagy a fedélzeten szolgálatot teljesítő személyzet pihenőidejét bejegyezni.

- Az adminisztratív hiányosságok mellett nagyobb súlyú szabálytalanságok azok, amelyek a hajózás biztonságára közvetlenül hatnak, s ezek közül is jócskán akad, amit időről-időre megsértenek a hajózók - hangsúlyozta Szabó György, majd példaként említette: „Többnyire az ömlesztett árut szállítók esetében fordul elő, hogy a megengedettnél nagyobb súlyú szállítmánnyal érkeznek. Ilyenkor visszatartjuk a hajót, vagy csak a bárkát addig, amíg a többlet súlyú árut át nem rakják másik bárkába."


- Különös figyelemmel kell lennünk a hajózási szabályzat azon előírására, amely kimondja, hogy a mederfenék érintése tilos. Ebből adódóan a völgymenetben közlekedőknél az úgynevezett gázló-normasértőket több esetben Mohácson kell kiszűrnünk, függetlenül attól, hogy gázlók jellemzően a Duna magyarországi középső és felső szakaszán vannak. Vagyis, a naprakész vízállásjelentésben meghatározott gázlóviszonyok ismeretében például a Kisapostag térségében lévő 22 dm-es gázlóba a maximum 21 dm. merülésű hajó mehet csak be - részletezte a Nemzetközi Közlekedési Hatóság által szabályozottak - melynek alapján 1 dm biztonsági távolságot kell tartani a mederfenéktől - szerinti eljárásukat az alezredes.

Szabálysértő a parancsnok, ha a hajó kötelező felszereltségéhez tartozó helymeghatározó folyamatos adatszolgáltatásához egyebek mellett rosszul adja meg az olyan paramétereket, mint a hajó szélessége, hossza, fajtája, merülése. Ha az előírt üzemmódot megszegve a menetidőt nem tartja be. Mint az őrsparancsnok megjegyezte, ez utóbbi kihágást az úgynevezett hajóleső programmal egy elektronikus térképen - amely jelzi a hajó mozgását, sebességét - kísérik figyelemmel. Míg a korábbi években jellemző volt a személyzet ittassága, mint szabálytalanság, a következetes ellenőrzések hatására napjainkban az ilyen kihágás ritkán fordul elő.  

- Az alkalmazott szankciók a legenyhébb szabálysértés felfedése esetén a szóbeli figyelmeztetés. Helyszínbírságként kiszabható összeg 5000-50.000 Ft között van, ám ha valaki 6 hónapon belül ismételten elkövet szabálysértést akkor a büntetőtétel felső határa 70.000 Ft. Amennyiben a szabálysértést elkövető - aki jellemzően a hajó parancsnoka - nem fogadja el a helyszínbírságot, vitatja annak összegét vagy a tényállás nem egyértelmű, akkor vele szemben szabálysértési feljelentést teszünk. Ilyenkor a bírság összege 5000-150.000 Ft. között van. Elzárással is sújtható szabálysértésnél 300.000 Ft a büntetőtétel. Feljelentésnél alkalmazható szankció a hajóvezetéstől eltiltás is, amivel a szabálysértési hatóságunk él is - sorolta a büntetőtételeket Szabó György, majd az ezzel kapcsolatos adatokat ismertette, amely szerint 2013. szeptember végéig szóbeli figyelmeztetést alkalmaztak 135 személlyel szemben, helyszínbírságot fizetett 260 fő. Szabálysértés miatt feljelentettek 23 főt, a hajóvisszatartás jogával pedig 26 esetben éltek Mohácson.



Képünkön: Horák Balázs rendőr törzsőrmester egy holland hajó kapitányától átvett dokumentumokat ellenőrzi.

B. M.