Magyarországon egyedülálló vadátjáró épül Lippó közelében, az M6-os felett

2022. július 24. vasárnap 10:36

Magyarországon egyedülálló vadátjáró épül Lippó közelében, az M6-os felett

A tervezők a lehető legszélesebb átvezetést alkották meg az M6-os autópálya felett Lippó közelében, hiszen a nyomvonalon nem ritkán több száz egyedet számláló szarvasrudlik haladnak át, számolt be róla a magyarepitok.hu.

 

 

A vadátjáró műtárgy tervezése kiemelt helyen szerepel a FŐMTERV által tervezett műtárgyak körében, ennek részleteit Balogh Ádám projektvezető ismertette. A tervezőknek figyelembe kellett venniük a helyi vadásztársaság, a Bóly Zrt. kérését, hogy a lehető legszélesebb átvezetés épüljön meg a főpálya felett.

A tervezett nyomvonaton nem ritkán több száz egyedet számláló szarvasrudlikat lehet látni, ezek átvezetése a szokásosnál szélesebb vadátjárót igényelt.

A vadátjáró Lippó településtől néhány száz méterre délre található, elhelyezését elsősorban a jellemző vadmozgások útvonala határozta meg. Az engedélyezési tervek készítésekor az építtető NIF Zrt. a költségvonzatokat figyelembe véve egy 40 méter hasznos szélességű műtárgy tervezése mellett döntött.

„Egy rendkívül széles keresztező híd épül tehát, mely meghatározó a teljes autópálya szakasz szolgáltatási színvonala szempontjából."

 

A vadátjáró egy folytatólagos háromtámaszú monolit vasbeton héjszerkezet. Organikus lekerekítő ívei tükrözik a funkcióját, a középső pillérsor karcsúságával és felül tölcsér alakban kiszélesedő formájával egyszerre szerkezetszerű és elegáns alátámasztása a felszerkezetnek.

„A műtárgy megjelenését és szélességét figyelembe véve egy hazánkban egyedülálló, korábban nyugati országokra jellemző színvonalú vadátjáró épül"

- tette hozzá a projektvezető.

A műtárgy felszerkezet hossza 47,20 méter, a támaszközei 2 x 23 méter. A felszerkezet szélessége a 40 méter hasznos szélességet figyelembe véve 47,28 méter. A hídfők tömör felmenő falból és 60 centiméter átmérőjű cölöpökön nyugvó cölöpösszefogó gerendából állnak. Az elválasztó sávban helyet kapó közbenső támasz 10 darab karcsú, 60 centiméter átmérőjű oszlopból áll.

Balogh Ádám a kivitelezés kapcsán ismertette, hogy a műtárgyat a Duna Aszfalt Zrt. építi. „A vadátjáró közbenső támaszának oszlopai elkészültek, jelenleg a keleti oldali hídfő zsaluzása és vasszerelése zajlik. A zsaluzat egyedi alakja kihívás elé állítja a kivitelezőket, akik példamutató igényességgel és körültekintéssel hajtják végre a nem mindennapi feladatot. A rendszeres tervezői konzultációknak köszönhetően az esetlegesen felmerülő problémákat időben és hatékonyan tudtuk kezelni."

Forrás: magyarepitok.hu - Fotó: Látványtervek: FŐMTERV – Dr. Vigh Attila Fotók: Főmterv Zrt.