Csollákné Takács Lívia: „Intézményvezetőnek lenni nem hatalom, hanem szolgálat"
2013. szeptember 01. vasárnap 17:56
Ettől a tanévtől öt esztendőn át Csollákné Takács Lívia irányítja a munkát a Mohácsi Térségi Általános Iskolában. Az új intézményvezetővel eddigi pályájáról, pedagógusi hitvallásáról és szakmai céljairól beszélgettünk.
- Huszonhárom éve vagyok pedagógus, és tulajdonképpen világ életemben tanár szerettem volna lenni. Apai ágon egy egész „tanárdinasztiát" tudnék felmutatni - mondja az újonnan kinevezett intézményvezető.
Hozzáteszi: „Ehhez képest vargabetűvel kerültem a pályára, mert először vegyészként végeztem. A MOFA alkalmazásában álltam, amikor szülőfalumban, Lánycsókon kémiatanárt kerestek. Elvállaltam. Van úgy, hogy az ember megérzi: valami mást kell csinálnia, váltania kell. Visszatekintve nem kérdés, hogy jól döntöttem."
- Menetközben elvégeztem tehát a pedagógia és a kémia szakot. Voltam napközis nevelő, majd osztályfőnök, sőt igazgatóhelyettes is - kezdi sorolni a fontosabb stációkat Csollákné Takács Lívia, aki úgy véli, hogy az ember holtáig tanul.
Valóban megragadott minden lehetőséget, hogy bővítse szakmai tudását, hiszen számos kurzust abszolvált: médiaoktatást, életvezetést, számítástechnikai ismerteteket, minőségbiztosítást és - nem utolsósorban - erkölcstant. Ezenkívül tapasztalt diáksegítő és munkaközösség vezető.
A konkrét megbízatásról így vall: „Új közösségbe, új folyamatokba csöppentem bele, de közel áll hozzám a kinevezésemet átadó Hoffmann Rózsa államtitkár asszony által megfogalmazott gondolat, miszerint intézményvezetőnek lenni nem hatalom, hanem szolgálat."
Névjegy
Csollákné Takács Lívia
Lánycsókon született 1958-ban.
A Kisfaludy Károly Gimnáziumban érettségizett kémia-fizika tagozaton.
Szegeden a József Attila Tudományegyetemen szerzett okleveles vegyész képesítést.
A pedagógia és a kémia szakot Pécsett végezte a Janus Pannonius Tudományegyetemen, illetve a Pollack Mihály Műszaki Főiskolán.
Elvált. Két leánya van: Veronika (1985) dietetikus, Lívia (1987) rezidens gyermekorvos.
- A szolgálat az én értelmezésemben mindenkiről szól. Szolgálnom kell a nevelőkollégákat, a munkatársakat éppúgy, mint a gyermekeket és a szülőket - fűzi még hozzá. A dolgokat pedig vitathatatlanul pozitívan közelíti meg: „Sosem baj vagy probléma van, hanem megoldandó feladat."
Bár vezetőként a szerteágazó igazgatási teendők miatt kevesebb órában tud találkozni a gyerekekkel, de legnagyobb örömére nem kell hátat fordítania a szeretett katedrának: „Kémiát és erkölcstant fogok tanítani. Utóbbi különösképpen erősítheti a diákokkal való kapcsolatot. Itt elmondhatják, mit hogyan látnak a világból. Időnként meglepően érett és értékes gondolatokat hallok tőlük."
- Igyekszem hitelesen élni. Amit mondok és teszek, szívből jön. Így természetesen törekszem arra is, hogy tartsam magam a pályázatomban vállaltakhoz: biztosítani a kiszámítható környezetet, fenntartani a jó mederben zajló folyamatokat, megőrizni a személyi és tárgyi feltételeket, valamint az iskola arculatát, ápolni a jó viszonyt a partnerekkel, és működtetni a kapcsolatrendszert.
Arról pedig, hogy maholnap negyedszázadnyi osztályteremben eltöltött idő után kialakult-e nála egyfajta szürke rutinszerűség vagy fásultság Csollákné Takács Lívia határozottan kijelenti: „Szó sincs ilyesmiről. Éppen ellenkezőleg: minden tanévkezdés megújulás."
Cserdi Áron
Facebook box
Megosztás
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Részben megváltozott a betegek...
- Mutatjuk, hogyan alakulnak a...
- Kijavították a hibát, ismét...
- Nem hagyják ki az adventi vásárokat a...
- Felmérés: a Fidesz biztosan őrzi az...
- Hálapénzt kérő szülésznők ellen...
- 2025-től az állam finanszírozza a...
- Több mint hetven határsértőt...
- Lázár János a Mohács-csúcson: a város...
- Vizsgálja a fenntartó, a PTE, a...