Árvízvédelem: a Duna szigeti oldalán a töltéskorona is szilárd burkolaton járható lesz

2014. április 23. szerda 17:52

Árvízvédelem: a Duna szigeti oldalán a töltéskorona is szilárd burkolaton járható lesz

A „Duna projekt" árvízvédelmi fejlesztések keretében - az Alsó-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóság területén az ADU-1 projektelem kivitelezési munkálatai két árvízvédelmi öblözetet, valamint tizenhét települést, Mohácson és Homorúdon kívül Hercegszántót, Dunafalvát, Szeremlét, Baját, Érsekcsanádot, Sükösdöt, Fajszot, Foktőt, Uszódot, Ordast, Dunapatajt, Hartát, Soltot, Bátyát és Dusnokot érintik - tájékoztatta hírportálunkat az igazgatóság. 

A tervezett munkálatok kivitelezője a DC Konzorcium (Duna Aszfalt Kft. és Colas Alterra Zrt.). A projekt keretében három árvízvédelmi szakasz fejlesztése előirányzott: a Baja-Margittaszigeti árvízvédelmi szakasz nagy részén a Holt-meder keresztezések okozta káros szivárgások megszűntetésére a mentett oldalon szivárgó szőnyeget készítenek. Több mint 35 töltés-kilométernyi szakaszon pótolják a töltések magassági hiányait, egyes szakaszokon töltéskorona burkolatot készítenek, valamint javítják a töltéstest állékonyságát a lankásabb rézsűk kialakításával.

A Baja-Foktő árvízvédelmi szakasz szintén jelentős részén a holt-meder keresztezési problémáinak megoldására szivárgó szőnyeg készül, továbbá 8,3 töltés-kilométer hosszúságú szakaszon a töltések magassági hiánypótlását és a szilárd burkolatok megerősítését végzik el. A szakaszon három vízépítési műtárgy rekonstrukciója is része a beruhzázásnak: a Békavári zsilipnél új elzáró-szerkezetet építenek, valamint felújítják a homlokfalat és az aknát, az Érsekcsanádi szivattyútelepen felújítják a nyomócsöveket, az aknákat valamint a tolózárakat. A Vajastoroki zsilipnél a vasbetonszerkezetek és a zsiliptáblák rekonstrukciója valósul meg.

A harmadik az Uszód-Solt árvízvédelmi szakasz, ahol szintén szivárgó szőnyeg építésére kerül sor a holt-meder keresztezések megoldására, továbbá több mint 13 töltés-kilométernyi szakaszon pótolják a töltések magassági hiányait, felújítják a töltéskorona szilárd burkolatát, valamint lankásabb rézsűt alakítanak ki a mentett oldalon.

A Hercegszántót, Homorúdot, Újmohácsot és Dunafalvát érintő töltés-megerősítés földmunkálatainak kivitelezése és a burkolat építése az országhatárig folyamatban van, ezen a szakaszon a szivárgópaplan kiépítése megtörtént. A beruházás befejezése után a töltés kerékpárral, motorral térítésmentesen, személygépjárművel pedig töltéshasználati engedély ellenében használható.  


Képünkön: a Mohács-szigeti oldalon a töltéskoronán is szilárd burkolat készül.

B. M.