Nem igaz, hogy lekerült a napirendről a mohácsi Duna-híd megépítése, sőt

2018. július 05. csütörtök 16:34

Nem igaz, hogy lekerült a napirendről a mohácsi Duna-híd megépítése, sőt

„Nem úgy néz ki, hogy lesz mohácsi Duna-híd" - ilyen és hasonló címekkel tálalta a balliberális sajtó a részben a híddal kapcsolatos fejleményeket annak apropóján, hogy leállították a már futó, az előkészítésre vonatkozó közbeszerzés eljárást. Valójában azonban arról van szó, hogy új eljárás kiírását tervezik, amely az eddigiek mellett útépítések tervét is tartalmazza, többek között az 57-es főút az autópálya és Mohács közötti szakaszának kétszer kétsávosra bővítését. 

 

Megdöbbentek és felháborodtak a mohácsiak, amikor azt látták, olvasták a hírekben, hogy ismét lekerül a híd építése a napirendről. Holott ez egyszerűen nem igaz, a kormány szándéka - összhangban Orbán Viktor miniszterelnök tavaly áprilisában Mohácson tett nyilatkozatával - semmit sem változott: továbbra is kimondott cél a Duna-híd megépítése Mohácsnál.

A balliberális sajtóban negatív szenzációként tálalt ügy hátterében egy bevett eljárástechnikai magyarázat áll, amelyről természetesen Szekó Józsefet, Mohács polgármesterét is tájékoztatták. Idén ugyanis új szakpolitikai célkitűzésként merült fel a Pécs-Szeged kapcsolat főúti tengelyként való kiépítésének távlati biztosítása, ezért egyéb más, nagyszabású előkészítési feladatokat is elrendeltek. 

A módosított, magasabb műszaki tartalom megvalósítása érdekében a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. új közbeszerzést kíván indítani, mely azonban ugyanúgy kalkulál a mohácsi Duna-híd megépítésével is.

Ez szerepel az új tervekben:

- az M6 autópálya és Mohács (a Pécsi úton található körforgalom) közötti szakaszon a meglévő 2x1 sávos 57. sz. főút 2x2 sávosra történő fejlesztésének tervezése kiviteli terv szintig, valamint
- az 56-57. sz. főutak körforgalmi csomópontja és az új mohácsi Duna-híd közötti szakaszon a meglévő önkormányzati út - országos közúthálózati elemként történő - 11,5 tonnára történő burkolat-megerősítésének tervezése,
- az új mohácsi Duna-híd előkészítése,

- az új mohácsi Duna-híd és az 51. sz. főút közötti szakaszon a környezetvédelmi szempontokat is figyelembe véve 2x1 sávos főúti fejlesztés előkészítése kiviteli terv szintig, a távlati 2x2 sávos kialakítás lehetőségének biztosításával, annak első ütemeként.

Dr. Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár a NIF Zrt. (NIF) vezérigazgatójának írt, 2018. április 26-án kelt levelében (amit teljes terjedelmében közzéteszünk cikkünk végén) világosan fogalmazott: „a folyamatban lévő közbeszerzési eljárásának leállítását rendelem el és a fenti feladatokkal kiegészítve rendelkezem az új mohácsi Duna-híd előkészítésének folytatásáról. Kérem Vezérigazgató Urat, hogy az új mohácsi Duna-híd előkészítésére vonatkozó, folyamatban lévő közbeszerzési eljárást leállítani, a kiegészítő feladatokra vonatkozó eljárás megindításáról gondoskodni szíveskedjen."

- Szó sincs tehát arról, hogy a Duna-híd projekt meghiúsult, bedőlt volna - fogalmazott Szekó József. - A labdarúgó világbajnokság idején talán szabad élnünk egy focis hasonlattal, az ellendrukkerek öngólt rúgtak. - Szándékosan hamis híradással riogatják a mohácsiakat és próbálják hitelteleníteni Orbán Viktort. A valóság az, hogy a kormány nem állította le a mohácsi Duna-híd építés előkészítését, hanem arról döntöttek, hogy program bővített tartalommal, magasabb műszaki színvonalon valósuljon meg.

Hozzátette, Neumayer Ágnes projektiroda-vezető a részére írt levélben a híd tervezésével kapcsolatban az alábbi tájékoztatást adta: „a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az eredeti műszaki tartalom jelentős módosítását rendelte el, amely alapján a Bíráló Bizottság a tervezési közbeszerzési eljárás eredménytelenségéről döntött. A továbbiakban a módosított műszaki tartalom szerinti tervezési feladatokra a NIF új közbeszerzést kíván indítani, amelynek előkészítése folyamatban van. A megváltozott feladat miatt eredménytelenül záruló közbeszerzési eljárás új tervezési koncepció szerinti újraindítása jelentősen módosítja az eredeti ütemezést."

Dr. Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár a NIF Zrt. vezérigazgatójának levele:

„Tisztelt Vezérigazgató úr!
A KIFEF/51006-2/2017-NFM iktatószámon kiadott levelemmel 2017. július 25-én
elrendelésre került a mohácsi Duna-híd kiviteli tervi fázisig történő előkészítése.

A tárgyi projekt tervezésére vonatkozó közbeszerzési eljárás folyamatban van, jelenleg az ajánlatok értékelése zajlik.

A tervezés alapjául a Mohács város által készített Megvalósíthatósági Tanulmány és
Tanulmányterv, valamint a Baranya Megyei Kormányhivatal Pécsi Járási Hivatal
Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főosztály által 1212-5/2017. iktatószámon kiadott környezetvédelmi engedély szolgál. A tanulmányban lévő szakasz az 56. és 57. sz. főutak körforgalmi csomópontjában induló önkormányzati úthoz csatlakozik, a tervezési szakasz vége az újmohácsi oldalon az 5107. jelű összekötő útba csatlakozik, a Riha-tó mellett.

Időközben szakpolitikai célként fogalmazódott meg a Pécs, Szeged kapcsolat főúti tengelyként történő kiépítésének biztosítása távlati célként, azonban az 5107. jelű út jelenlegi kialakítása nem rendelkezik főúti paraméterekkel. Annak érdekében, hogy a megfogalmazott szakpolitikai cél a távlatban megvalósulhasson, a mohácsi híd térségi jelentőségű közlekedéshálózati elemmé váljon, a korábban elrendelt műszaki tartalom jelentős módosítása válik szükségessé.

Tárgyi projekt kiegészítéseként az alábbi előkészítések elvégzését rendelem el. Kérem, hogy
- az M6 autópálya és Mohács (56.,57. sz főutak körforgalmi csomópontja) közötti szakaszon a meglévő kétszer egy sávos, 57. sz. főút kétszer kettő sávosra fejlesztésének tervezését kiviteli terv szintig előkészíteni szíveskedjen, valamint
- az 56-57. sz. főutak körforgalmi csomópontja és az új, mohácsi Duna-híd közötti szakaszon a meglévő önkormányzati út - országos közúthálózati elemként történő - 11,5 tonnára történő burkolatmegerősítésének tervezését, az új, mohácsi Duna-híd előkészítését - az új, mohácsi Duna-híd és az 51. sz. főút közötti szakaszon a környezetvédelmi szempontokat is figyelembe véve kétszer egy sávos főúti fejlesztés előkészítését kiviteli terv szintig -, a távlati kétszer kettő sávos kialakítás lehetőségének biztosításával, annak első ütemeként - elvégezni
szíveskedjen."

Az előkészítési feladatokat az „Közúti projektek előkészítése" tárgyú
KIFEF/44213/2017-NFM iktatószámú levelemben leírtaknak megfelelően szükséges
elvégezni.
„A feladatok forrása a központi költégvetés XVII. Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fejezet, Fejezeti kezelésű előirányzatok cím, Közlekedési ágazati programok alcím Kiemelt Közúti Projektek kiadási előirányzata terhére a 2017. december 18-án módosított Kiemelt Közúti Projektek elnevezésű Támogatási Szerződés keretében a „Mohácsi Duna-híd előkészítése feladatsor"-on biztosított.
A tárgyi projekt folyamatban lévő közbeszerzési eljárásának leállítását rendelem el és a fenti feladatokkal kiegészítve rendelkezem az új mohácsi Duna-híd előkészítésének folytatásáról.
Kérem Vezérigazgató Urat, hogy az új mohácsi Duna-híd előkészítésére vonatkozó,
folyamatban lévő közbeszerzési eljárást leállítani, a kiegészítő feladatokra vonatkozó eljárás megindításáról gondoskodni szíveskedjen."

 

Képünkön: az új mohácsi Duna-híd 2014-ben készült tanulmányterve.

M. B. - Önkormányzati Hírek - Fotó: Pont-Terv Zrt.