Zserbó és Puszedli, a két kutyus a mohácsi Meixner Ildikó iskola kisdiákjai tanulótársai

2015. március 07. szombat 16:11

Zserbó és Puszedli, a két kutyus a mohácsi Meixner Ildikó iskola kisdiákjai tanulótársai

Országosan sem általános gyakorlat még, hogy kiképzett terápiás kutya segítse a készségek fejlesztését, ám Mohácson a Meixner Ildikó Gyógypedagógiai Módszertani Intézményben már harmadik éve rendszeresek azok a foglalkozások, tanórák, ahol kutya is jelen van. 
 

Az intézménynek Simonné Faluhelyi Dalma gyógypedagógus Zserbó kutyája a „tagja". A gazda és négylábú társa az iskola Tiszta Szívből Alapítványa támogatásával szerezte meg a feladathoz szükséges ismereteket. Puszedli jelenleg még tanuló terápiás kutya jelölt Tóthné Schiebelhut Líviánál, az iskola igazgatónőjénél „családtag", esetenként szerez örömet jelenlétével az alsó tagozatos kisdiákoknak.

- A gyakorlati haszna egyértelműen érzékelhető a diákjaink körében annak a tudományosan bizonyított ténynek, miszerint a képzett terápiás kutya bevonásával tartott különböző fejlesztő foglalkozások motiválóak - szögezte le az igazgatónő, majd hozzátette: önmagában a barátságos, fegyelmezett állat jelenléte az osztályteremben, vagy az egyéni foglalkozáson új színfolt, s a gyerekek imádják, amikor a kutya bekapcsolódik a feladatok megoldásába.

- Komplex felmérést követően részletesen kidolgozott egyéni fejlesztési program alapján történnek a foglalkozások a gyermekek életkorának, értelmi képességeiknek és az érdeklődésüknek megfelelő játékos, mozgásos feladatokkal, amit részben a kutya bevonásával közösen, illetve külön-külön hajtanak végre - tájékoztatott az igazgatónő.

A fogyatékosságból eredő hátrányok csökkentésére, kompenzálására alkalmazott kutyás foglalkozásaik gazdag tárházát sorolva említette egyebek mellett azt, hogy az érzékelést-észlelést, az emlékezetet, a figyelmet, a gondolkodást fejleszti. Segíti a nagy- és finommozgások koordinációját, pozitívan befolyásolja a viselkedést, a magatartást. Fontos szerepe van az állatnak a kommunikáció fejlesztésében, az önállóságra nevelésnél, a közreműködésével fejleszthető a felelősségérzet, a kitartás, a céltudatosság.

- A kutyásfoglalkozások pozitív élményekkel gazdagítják a gyerekeket, hiszen még annak is leül vagy lefekszik és azt is szereti, aki az adott feladatot nem tudja maradéktalanul végrehajtani, s így a gyermek nem úgy éli meg a kudarcot, mint egy tanórai foglalkozáson. A feladat játék lesz, amelyben a legfontosabb cél számára a kutyával való együttműködés - hangsúlyozta az igazgatónő.

A program hasznosságának számos további részlete sorában azt emelte még ki Tóthné Schiebelhut Livia, hogy a terápiás kutya a gyermek kezdeményezéseit mindig örömmel fogadja és a vele foglalkozó folyamatos visszajelzést kap az állattól. Viselkedési szabályokkal ismerkednek meg a kutyával való foglalkozás alkalmával, megtanulnak egyenrangú társként együttműködni az állattal, ami fejleszti a szociális képességet.

Képünkön: Puszedli logopédiai foglalkozás közreműködője, amit a háttérből irányít Tóthné Schiebelhut Lívia igazgatónő.

B. M.