Szvacsek Ferenc a világbajnoki cím után a repülőmodellezők Eb-aranyát is bezsebelte

2019. augusztus 19. hétfő 10:25

Szvacsek Ferenc a világbajnoki cím után a repülőmodellezők Eb-aranyát is bezsebelte

A magyar csapat tagjaként az elmúlt években rendszeresen a dobogóra állhat Szvacsek Ferenc, a Pécsi Ércbányász Modellező Klub világ- és Európa-bajnok versenyzője. A lapunknak adott interjúban nemcsak a kezdeteket idézte fel, de azt is elmondta, hogyan dönthet a milliméter töredéke a helyezésekről.



- Európa-bajnoki címmel térhetett haza Bulgáriából, sebesség kategóriában nyert a csapat. Ebben a versenyben csak a tempó számít?


- Ahogy a neve is mutatja, minden a sebességnek alárendelt - kezdte a hatvanhatodik életévében járó Szvacsek Ferenc. Ennek érdekében a modellt úgy alakítjuk ki, hogy minimális legyen az ellenállása.

Tropára ment a legjobb légcsavar

Szvacsak Ferenc szerint sokat jelent, hogy milyen légcsavarral működik egy modell, hiszen ezen múlik, hogy a motor teljesítménye milyen hatásfokkal kerül át a levegőbe. A bulgáriai Pazardzsikban rendezett Európa-bajnokság ebből a szempontból a lehető legrosszabb módon kezdődött, ugyanis eldőlt egy sátorlapot tartó rúd, amely megrongálta a versenyző legjobb légcsavarát. Ki tudja, ha ez nem történik meg, talán a csapatban szerzett aranyérem mellett egyéniben is elcsípett volna egy dobogós helyezést.


- Hogyan lehet ezt elérni?

- A körpályán haladó modellt két darab acélhuzallal irányítjuk, illetve rögzítjük, hogy a centrifugális erő hatására ne repüljön el. A hajszálvékony drót átmérője a milliméter töredéke. Természetesen minél vékonyabbat szeretnénk használni, hogy a lehető legkisebb legyen a légellenállás. Idén sikerült olyan huzalokat rendelnünk Svédországból, amelynek köszönhetően behoztuk az olasz vetélytárssal szembeni hátrányunkat. 


- Milyen gyorsan tud menni egy ilyen, 80-90 centiméter fesztávú modell?


- 300 kilométer/óra feletti sebesség is elérhető. A versenyeken meghatározott magasságon ilyen tempóban kell kilenc kört megtenni, amely pontosan egy kilométert tesz ki. Ez nemcsak mentálisan, de fizikálisan is megterhelő.


- Mióta tart ez a szenvedély?

- Negyedikes koromban a mohácsi iskolában imádtam a papírrepülőket. A modellezést nagyjából egy évvel később kezdtem. Még abban a korszakban nőttem fel, amikor a repülőgépek után futottunk, csak hogy láthassuk, ahogy egy ilyen nagy szerkezet a levegőbe emelkedik. Ez a csodálat azóta sem változott.

Történelmet írt

A tavalyi franciaországi világbajnokság mérföldkő volt a pécsi modellezés történetében. Szvacsak Ferenc a magyar válogatott tagjaként aranyérmet szerzett a versenyen, ezzel ő szállította a városnak az első vb-elsőséget.
Elmondása szerint későn érő típus, az elmúlt években beverekedte magát a világ élvonalába az F2A, vagyis a sebességi kategóriában. Úgy fogalmazott, végre sikerült befogni a rivális Nagy-Britanniát.
A csapatban szerezett aranyérmek mellett az Eb-n és vb-n elért egyéni második helyezések szerepelnek a legjobb eredményei között. Saját céget működtet, amely orvosi műszerek fejlesztésével foglalkozik. Egy fia és egy lánya, illetve két unokája van. Felesége gyógypedagógusként sérült emberekkel foglalkozik.



- Mennyi idő, amíg elkészül egy repülőmodell?

- Nehéz megmondani, hiszen nem folyamatosan dolgozom rajta. Nagyjából kétszáz munkaórát biztos belefektetek, a légcsavar például nagyjából másfél nap alatt készül el. Egy mindössze nyolcvan milliméter hosszú szerkezetről van szó, amely olyan kicsi, hogy leírás alapján nehéz két ugyanolyat készíteni. Általában többet is legyártok, és a leggyorsabb lesz az etalon, amelyet igyekszem lemásolni. Amúgy mindent magunk készítünk, kivéve a motort.


- Drága hobbiról van szó?

- Nem feltétlenül a repülő megépítése kerül sok pénzbe, bár nyilván nagy értéket képvisel, hanem inkább az életmód. Rendszeresen járok a csapattal külföldi versenyekre, az utazást és az ott tartózkodást saját zsebből fizetjük, sajnos lényegében nincs szponzorunk. Nem sírom vissza a szocializmust, de korábban még a szövetség állta az utazási költségeket, napidíjat kaptunk, és talán még az elismertség is nagyobb volt.


- Jól ismerik egymást a modellezők?


- Baráti kapcsolatok alakultak ki a hazai és a nemzetközi mezőnyben. A versenyeken szigorú előírásokat kell betartani, amelyeket ellenőriznek is. Egy kis trükkel hatalmas előnyre lehetne szert tenni, de egyáltalán nem jellemző, hogy bárki csalással próbálkozna.

 

Képünkön Szvacsek Ferenc látható a világbajnoki serleggel.

Palotás Péter - Fotó: Dittrich Éva