Ripp Istvánné: A testi, a lelki és a szociális érettség is szükséges az iskolakezdéshez

2014. március 10. hétfő 18:00

Ripp Istvánné: A testi, a lelki és a szociális érettség is szükséges az iskolakezdéshez

Mohácson is közeledik a most még óvodás korú gyermekek általános iskolai beiratkozásának ideje. Akadnak azonban szülők, akik esetenként nincsenek tisztában azzal, milyen szempontok alapján születik döntés gyermekük továbbengedéséről, illetve visszatartásáról. Az iskolaérettséggel kapcsolatban Ripp Istvánnétól, a Mohács Térségi Óvodaközpont, Bölcsőde és Családi Napközi igazgatónőjétől kértünk tájékoztatást.

- Több szempontot veszünk figyelembe: a testi, a lelki és a szociális érettséget. Mindegyik szükséges az iskolakezdéshez - közölte az óvodapedagógus.

A szakember nagyon fontosnak nevezte, hogy a gyermek mozgása koordinált, összerendezett, harmonikus legyen. De figyelni kell a finommotorikára is, aminek például az írástanulásban van jelentős szerepe.

Az iskolaérett gyermek képes a szándékos figyelemre és a fogalmi gondolkodása is kialakulóban van. Ezenkívül folyamatosan kommunikál, továbbá elemi ismeretekkel bír önmagáról és a környezetéről, van benne kitartás és rendelkezik megfelelő munkatempóval - emelte ki Ripp Istvánné.

A vezető óvónő a szempontok közül aláhúzta: a gyermeknek az óvodás kor végére szociálisan éretté kell válnia, hogy elfogadja az iskolai életet és a tanítót, aki majd tanítani fogja.

Jó jel, ha a leendő nebuló érdeklődést tanúsít az iskolai élet iránt, pozitív várakozás van benne és ezért sokat kérdez a majdani iskolájáról, esetleg már iskolásat játszik.

Az óvodapedagógus a sajátos nevelési igényű gyermekek iskolaérettségének kérdéséről kifejtette: intézményeikben őket is fejlesztik az inkluzív nevelés keretében. Ezek a gyermekek a szakértői bizottság döntése alapján kezdhetik el az iskolát speciális intézményben vagy a „klasszikus" általános iskolában.

Az iskolaérettségi vizsgálat elvégzéséhez alapvetően az úgynevezett Difer programot alkalmazzák - tudtuk meg az igazgatónőtől. Ennek lényegi célja az írás-mozgáskoordináció, a beszédhallás, a relációs szókincs, az elemi számolási készség, a tapasztalati következtetés, illetve a tapasztalati összefüggés megértésének felmérése.

A mohácsi Rókus utcai óvodában évente kétszer más programokkal - az Alma Mátrix-szal és a Start Juniorral - is dolgoznak, magyarázta Ripp Istvánné. Ezek az értékeléshez és az egyéni fejlesztési tervek készítéséhez szolgáltatnak információt.

Az óvodapedagógus megemlítette: ha az adott intézmény már iskolába küldené a gyermeket, a szülő azonban úgy érzi, csemetéje ahhoz még nem elég érett, maga is kérheti a szakértői bizottság véleményét, amit azonban el is kell fogadnia, tudomásul kell vennie.

Cs. Á.