Öt évvel ezelőtt kezdték meg a Mohácsnál elsüllyedt német U-boot kiemelését

2019. április 01. hétfő 09:02

Frissítve: 2014. április 02. szerda 07:46

Öt évvel ezelőtt kezdték meg a Mohácsnál elsüllyedt német U-boot kiemelését

A  Honvédelmi Minisztérium (HM) közleménye szerint egy 1945-ben elsüllyedt német tengeralattjáróra bukkantak a Duna medrében Mohács közelében, adta hírül lapunk 2014-ben. Az U-boot létezéséről akkor már csaknem egy éve tudtak, de a roncsvadászoktól tartva a kiemelés megszervezéséig titkolták a szenzációs felfedezést.

 

A HM 2014. április elsején hozta nyilvánosságra, hogy 2013-ban egy addig azonosítatlan roncsot fedeztek fel a Duna medrében, Mohács közelében. Azóta a búvárrégészek és levéltári kutatások alapján kiderült, hogy a második világháborúban a Fekete-tengeren szolgált VIIC típusú tengeralattjáró, az U-508-as roncsait találták meg.

A hatvanhét méter hosszú, hat méter széles, 871 tonna vízkiszorítású hajó kiemelését aznap kezdték me a honvédség speciális egységei. Dézsi György alezredes, a művelet irányítója szerint a lelet világszenzáció lehet, ugyanis az eddig a hullámsírból előkerült német tengeralattjárókat szinte teljesen tönkretette a sós víz, a Dunában viszont csaknem teljes egészében épen maradt a hajótest.

A német flotta igáslova volt

A VIIC típusú tengeralattjáró volt a német U-boot flotta igáslova. 1940 és 1945 között 568 darabot állítottak hadrendbe, gyártása egészen a háború végéig tartott. Az első VIIC típusú tengeralattjárót, az U-69-et 1940-ben állították hadrendbe. Mindeddig a leghíresebb VIIC típusú tengeralattjáró az U-96 volt, ugyanis arról szól A tengeralattjáró (Das Boot) című regény (Lothar-Günther Buchheim), illetve az abból készült filmadaptáció.

- Egészen addig magam sem hittem, hogy ez lehetséges, amíg nem láttam a tengeralattjáróról készült felvételeket - nyilatkozta a Mohacsi Újsag.hu-nak az alezredes.

- Csaknem egy éve mohácsi horgászok tettek bejelentést, hogy egy hatalmas, furcsa tárgyat vettek észre a Dunában, a Szabadság-zátony közelében. Korábban azért nem tűnhetett fel senkinek, mert a sziget torkolatát gát zárta el, amit csak tavaly bontottak el, így arra nem hajózhatott senki. A honvédség különlegesen képzett búvárai nem sokkal később azonosították a csaknem teljes egészében épen maradt roncsot, ekkor derült ki, hogy az U-508-asról van szó. A kiemelése várhatóan néhány napot vesz igénybe, ehhez a honvédség négy átalakított, darukkal felszerelt uszályát használjuk - tette hozzá.

Az azóta elvégzett levéltári kutatások arra is választ adtak, hogyan került a Dunába a tengeralattjáró. A Német Haditengerészet a Barbarossa hadművelet megindítása előtt a Fekete-tengerre vezényelte a számos őrnaszádból és U-bootokból álló 30. tengeralattjáró flottillát.  

Mikor 1944-ben a háború menete végérvényesen megfordult, Románia kiugrása előtt a még működőképes tengeralattjárókat a német hadvezetés - miután tengeri út már nem volt - a Dunán próbálta meg a németek által ellenőrzött területre menekíteni. Ezek egyike volt az U-508-as. A tengeralattjárót a Vaskapunál kiemelték a Dunából, majd a vízlépcső után ismét vízre helyezték.

A hajó legénysége 45 főből állt, de azt egyelőre nem tudni, ténylegesen hány katona volt a fedélzeten, amikor elsüllyedt. Az eddigi adatok szerint a hajó végzetét nem háborús sérülés, hanem műszaki hiba okozhatta, a merülési kormánya romolhatott el.

Miután a hajótest ép, a honvédség képviselői arra is számítanak, hogy a fedélzet vízhatlan páncélszekrényeiből felbecsülhetetlen értékű kordokumentumok is előkerülhetnek, például a hajónapló.  

A roncsot a tervek szerint Budapestre szállítják majd, ahol restaurálás után kiállítják.

Képünkön: a Mohácsnál elsüllyedt U-508-as (Forrás: HM) 

EQM