Mohácsi segítséggel erősítették a magyar azonosságtudatot Pélmonostoron, Aranyosgyéresen

2016. május 29. vasárnap 10:07

Mohácsi segítséggel erősítették a magyar azonosságtudatot Pélmonostoron, Aranyosgyéresen

A Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. „Testvértelepülési programok és együttműködések" című pályázata keretében Mohács önkormányzata tavaly egymillió forint vissza nem térítendő támogatásban részesült. A pályázat megvalósítása tavaly ősszel kezdődött, s idén áprilisban fejeződött be.

A programok elsődleges célja a magyar azonosságtudat erősítése volt Mohács jelentős számú magyar kisebbséggel rendelkező testvérvárosaiban. A projekt helyszínéül a horvátországi Pélmonostor és a romániai Aranyosgyéres szolgált.

Mohács kapcsolata Pélmonostor és a kistelepülések iskoláival több évtizedes múltra tekint vissza. A város általános iskolái, a városi könyvtár, az egykori zeneiskola és a művelődési központ is tart(ott) fenn kapcsolatot a határon túli térség oktatási és kulturális intézményeivel. Ezek kiemelt jelentőségűek a magyarság körében, s az utóbbi évtizedekben különösen azok, hiszen közülük sokan laktak, éltek és dolgoztak Mohácson a délszláv háború idején.

Visszatérve otthonukba szorosan ápolják itt szerzett barátságaikat, kapcsolataikat, amelyek az identitás megőrzésében segítik őket. A határon túl dolgozó pedagógusok, nevelők komoly erőfeszítéseket tesznek az anyanyelv használata és gyakorlása érdekében (péládul kulturális csoportokat működtetnek, magyarnépdal-éneklési, próza- és versmondó versenyeken szerepelnek).

- A Bethlen Gábor Alapítvány pályázata keretében Mohács horvátországi testvérvárosa, Pélmonostor körzetéhez tartozó olyan kistelepülések iskoláiba látogattunk el, ahol magyar nyelven is folyik az oktatás - nyilatkozta lapunknak Csomborné Predács Katalin könyvtáros-tanár. - Az anyanyelvi foglalkozások célja az volt, hogy játékos formában gyakoroljuk a magyar nyelvet. A feladatokon keresztül az anyanyelvi kompetenciafejlesztés különböző formái valósulhattak meg. A nyelvi rejtvények, párkereső játékok az asszociációs készség fejlesztését szolgálták, a hangos felolvasások és a szótörők a szép és helyes kiejtésben tették próbára a nyelvet. A gyerekek megismerkedhettek gyakran használt közmondásokkal, szólásokkal; ezeket közösen értelmeztük. A betűkből, szótagokból történő szóalkotások, az egyre bővülő szóhalmazok mondatokká formálása a szintetizálást és a szókincsfejlesztést fejlesztették. A szókeresők a látótér növelését és az analizáló gondolkodást segítették. A mesealkotáshoz kapcsolódó feladatok az egymásra figyelésre ösztönözték a gyerekeket és a fantáziájukat mozgatták meg. A szinonimákhoz és szómagyarázatokhoz kapcsolódó játékok a meglévő szókincset árnyalták és mélyítették el. A különböző nyelvi feladatokat - sokszor mozgásos, ügyességi - játékkal színesítettük. Soha nem hiányzott a mesehallgatás és az azokhoz kapcsolódó kreatív tevékenység sem. A pályázati forrásnak köszönhetően magyar nyelvű könyvcsomagot ajándékozhattunk a résztvevőknek.

A pedagógusok és a gyerekek egyaránt nagy szeretettel várták a Mohácsról érkező vendéget és vidám órákat töltöttek el együtt. Hat alkalommal mintegy 140 magyar anyanyelvű általános iskolás vett részt Csomborné Predács Katalin könyvtáros-tanár rendhagyó, kooperatív óráin.

Képünkön: Csomborné Predács Katalin (középen) órát tart Pélmonostoron.

EQM