Mohács: infláció-közeli mértékben változik csupán 2014-ben a kompjegyek és bérletek ára

2013. december 01. vasárnap 17:21

Mohács: infláció-közeli mértékben változik csupán 2014-ben a kompjegyek és bérletek ára

Ahogyan a korábbi években, ezúttal is csupán néhány százalékos mértékben, a mindenkori pénzromlás aktuális mutatóinak figyelembe vételével módosított Mohács képviselő-testülete a következő esztendő komptarifáin - a feladat nem egyszerű, hiszen évek óta jelentősen mérséklődik a dunai átkelések száma, ugyanakkor a fenntartási, üzemeltetési és javítási költségek tovább növekednek, s mindezek mellett az utazók, az átkelők anyagi teherbíró képességére is figyelemmel kell lenni.

A pénteki, november 29-ei mohácsi képviselő-testületi ülésen a városatyák - a szolgáltató előterjesztése nyomán - az ez év januárjától október végéig terjedő időszak forgalmának alakulását, a menetjegy- és bérletértékesítések adatait, a jelzett időszak árbevételeit és az MVR Kft. 2014-es menetdíjakra vonatkozó javaslatait figyelembe véve határoztak a komptarifákról. Az eseményen jelen lévő Schäffer Róbert, a cég ügyvezetője aláhúzta: ez az első gazdasági év, amikor országgyűlési képviselőink hathatós közbenjárására jelentős, közel 30 milliós, közvetlen állami támogatásban részesülhetett az évek óta veszteséges ágazat.

Az ügyvezető - egyebek mellett - aláhúzta: a révhajózás mélyrepülése 2007 óta tart, a nagyjából akkor kezdődött kedvezőtlen gazdasági folyamatok, az egyre növekvő üzemanyagárak következményeként a tranzitforgalom nagy mértékben csökkent térségünkben, s mindezt az itteni dunai átkelések apadó száma is híven visszatükrözi. 2013-ban például az összforgalom 14%-os mérséklődést mutat az előző évihez képest, a jegyeladások visszaesése eléri a 16%-ot. Ugyanakkor a lakosság mind nagyobb hányada veszi igénybe az igen komoly kedvezményeket kínáló bérleteket: ezek eladása 13%-os növekedést mutat az előző esztendőhöz képest - hangzott el.

Hozzászólásában Käszné Lebő Zsuzsanna alpolgármester, TRÖ-vezető elmondta: a tervezett változtatásokat egy nappal korábban a Településrészi Önkormányzat is tárgyalta, s a szigeti választmány több módosító javaslatot is megfogalmazott. Indítványt tettek például arra, hogy a személyjegyek ára jövőre is maradjon a 250 Ft-os áron: ezzel végül nem értett egyet a testület, s e jegyek árát - a szolgáltató előterjesztésének megfelelően - szavazáskor 260 forintra módosították.

Annak lehetőségéről tárgyalnak viszont, amit szintén alpolgármesterünk indítványozott, hogy a szigeti gyerekek, tanulók kompátkelései alkalmával - amikor e korosztály képviselői uszodába, kiállításra vagy valamilyen nekik szóló programra, rendezvényre igyekeznek a városi oldalra - lehetőség legyen valamilyen csoportkedvezmény igénybevételére.

Ami az ágazatnak nyújtandó segítséget és erőfeszítéseket illeti, Szekó József arról számolt be: törvényhozási képviselőtársaival, Dr. Hargitai Jánossal, Horváth Zoltánnal, továbbá Zsigó Róberttel és a révátkelésben szintén érintett „szomszédvár", Dunafalva polgármesterével közösen kezdeményezték a szaktárcánál, hogy részesítsék közvetlen állami támogatásban a racionális gazdálkodás ellenére is folyamatosan veszteséges mohácsi révátkelést. A szándék célt ért, ennek köszönhetően 30 millióval segítette a minisztérium az ágazatot.

Polgármesterünk aláhúzta: a nehézségek ellenére életben tartható a fontos feladatot ellátó helyi kompközlekedés. A város első embere úgy látja: az alig néhány százalékos, infláció-közeli mértékű drágulás - amelyet végül megszavazott e testület - elsősorban nem a szigeti lakosságot sújtja, hiszen a bal parton élők többsége bérletesként közlekedik a két part között, mi több, nem csekély hányaduk a sárga vagy kék Mohács kártya birtokosaként a havi bérlet megvásárlásakor további, jelentős kedvezmények igénybevételére jogosult.

Képünkön: a déli országrész, a megye és a város életében egyaránt fontos szerepet tölt be a helyi révátkelés - joggal véli úgy Mohács önkormányzata, hogy a fenntartás kiadásaiból az államnak is részt kell vállalnia.

Ádám Miklós