Kerékpárturizmus, ökoturizmus, árvízvédelem: sikerrel zárult az IPA térségi projekt

2014. november 13. csütörtök 16:32

Kerékpárturizmus, ökoturizmus, árvízvédelem: sikerrel zárult az IPA térségi projekt

Befejeződtek az árvízvédelmi töltést érintő, IPA Határon Átnyúló Együttműködési Program keretében végzett munkálatok, melyek során  Mohácstól délre, a töltésen futó aszfaltburkolatot újították fel és építették ki a horvát határig, valamint biciklis pihenőt is létesítettek.

- A mostani projektbe bevettük azokat a feladatokat, melyekkel tulajdonképpen teljesen kiépítettnek tekinthetjük ezeket a töltéseket - mondta el hírportálunknak Mosonyi Zoltán, a Dél-dunántúli Vízügyi Igazgatóság munkatársa és a beruházás vezetője. - Főként az alsó 5 km-es szakaszra koncentráltunk, ahol a repedezett burkolatot javítottuk ki, a legalsó 800 méteren pedig 4 méter széles aszfaltcsíkkal értünk le a határig - részletezte a munkálatokat.

- Az árvízvédelmi töltés funkciója, mint nevében is benne van, az árvízi védelem, és ez nem változott most sem, viszont olyan pályázatokban veszünk részt, ami összhangban van másik célunkkal, a kerékpárturizmus és az ökoturizmus fejlesztésével - ecsetelte az útburkolat másodlagos jelentőségét a projektvezető. - Támogatjuk, hogy a lakosság „békeidőben" igénybe vegye a kiépült infrastruktúrákat. A zöld turizmus fellendülését szolgálja a bédai szivattyútelepnél épült új kerékpáros pihenő is - tért ki arra az átadásra váró, újonnan épített komplexumra, mely kulturált körülmények között nyújt lehetőséget pihenésre és kikapcsolódásra. Az elkerített területen mellékhelyiségekkel, fedett épülettel, ökörsütővel, tábortüzes lehetőséggel várja a Vízügyi Igazgatóság a biciklistákat és turistákat.

A töltésen húzódó szilárd burkolatnak egy esetleges árvízkor is jelentős haszna lesz, hiszen megkönnyíti a védekezők és az eszközök szállítását. - Árvíz idején az utat lezárjuk, de az év többi részében nincs érvényben korlátozás a kerekezőkre nézve. Viszont gépjárművel felhajtani csak engedéllyel, bizonyos szakaszokra pedig egyáltalán nem lehet - szögezi le a szakember. - A Kölked utáni szakaszon az egyéb jellegű infrastruktúra hiánya miatt az aszfaltcsík útként funkcionálhat autók számára is, és könnyíti a közlekedést, de a felhajtáshoz mi állítjuk ki az engedélyt.

A szakértő beszélt a Horvátországban párhuzamosan lezajlott fejlesztésekről is, melyek eredményeképpen a határ túloldalán is kiépült egy hasonló, kerékpárral kiválóan járható út, azonban a határt még sorompó zárja le. - Az IPA projekttel az EU egy kistérséget érintő beruházást támogatott, de sajnos a turisták és kerékpárosok a 2016-os schengeni határnyitásig még nem mehetnek át a túloldalra.

A program hazai lebonyolítója, a Dél-dunántúli Vízügyi Igazgatóság ötszázezer eurónyi összegből végezte el a fejlesztéseket, bőven a november 30-i határidő előtt. A mohácsiak egy kirándulás alkalmával meg is bizonyosodhatnak arról, milyen jól megfér egymás mellett az ökoturizmus, a kerékpárturizmus és az árvízvédelem.

Képünkön: Mosonyi Zoltán projektvezető és a Dél-dunántúli Vízügyi Igazgatóság képviselői a magyar-horvát határnál tekintik meg a munkálatok eredményét.

B. T.