Hídverés Mohácson: sokan érdeklődnek a pályázat iránt

2014. szeptember 04. csütörtök 15:11

Hídverés Mohácson: sokan érdeklődnek a pályázat iránt

Szeptember 15-én jár le a budapesti Deák Ferenc híd Mohácsra való áthelyezésének lehetőségét vizsgáló megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére vonatkozó pályázat határideje. Szekó József, Mohács polgármestere szerint az önkormányzat által kiírt pályázat iránt igen jelentős az érdeklődés.  

 

Nyílt közbeszerzési eljárást írt ki az önkormányzat a Budapesten elbontandó Deák Ferenc híd szerkezeti elemeinek Mohácson történő újbóli felhasználását taglaló megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére. A pályázat beadási határideje szeptember tizenötödike.

- Komoly érdeklődés mutatkozik a pályázat iránt - mondta a Mohácsi Újság. hu érdeklődésére Szekó József, Mohács polgármestere, további részleteket azonban egyelőre nem oszthatott meg a nyilvánossággal, tekintettel arra, hogy még folyamatban van az eljárás.

A pályázati kiírás egyebek mellett azt tartalmazza, hogy az új mohácsi hidat - igazodva a jelenlegi forgalmi igényekhez - 2x1 forgalmi sáv, valamint gyalogos és kerékpáros forgalom átvezetésére alakítják ki.

A megbízást elnyerő cég feladata a megvalósíthatósági tanulmány készítése, ami előzetes vizsgálati dokumentációt és környezeti hatástanulmányt, előzetes természetvédelmi hatásbecslést, és költséghaszon-elemzést is tartalmaz.

Nem műszaki okok miatt bontják

A több mint hétszáz méter hosszú híd Budapest legdélibb Duna-hídja. Az acélból készült, huszonkét méter széles gerendahidat 1990. november 16-án adták át a forgalomnak. 

Időközben a forgalom ugrásszerű növekedése miatt a Deák Ferenc híd szélesítésére is szükség volt, s felépítettek mellette egy újabb átkelőt. Ez utóbbi - tehát forgalomtechnikai és nem műszaki okok - miatt vált lehetségessé a régi híd elbontása.

A megcélzott tanulmányban a műszaki megoldás lehetőségei mellett - az unió által elvárt módszertan szerint - vizsgálni kell a beruházás gazdaságosságát különös tekintettel arra, hogy a mohácsi Duna-híd megépítésével az M6-os autópálya várhatóan jelentős területfejlesztő hatást fejt ki a folyó bal partján elterülő dél-baranyai területekre és Bács-Kiskun megye déli részeire.

Amint arról hírportálunk több alkalommal is beszámolt, ezúttal valóban kézzel fogható közelségbe került a mohácsi Duna-híd felépítése, miután a kormány elfogadta dr. Hargitai János, a választókerület országgyűlési képviselője, és Szekó József, Mohács polgármesterének javaslatát, hogy az elbontásra váró budapesti Deák Ferenc híd (nem hivatalosan az M0-s autóút Déli Duna-híd) bal pályáját Mohácsnál építsék fel újra.

A megvalósíthatósági tanulmány elkészítésének költségeit a kormány állja.

Az önkormányzat ezt megelőzően már elvégeztetett vizsgálatai azt valószínűsítik, hogy felhasználhatók lesznek az acélhíd szerkezeti elemei, mivel a Szabadság zátony déli vége alatt körülbelül háromszáz méterre a Duna medre a hárosi szakaszhoz hasonló, így a mederhídnak az acélszerkezete a hárosival megegyező nyílású alépítményekkel elhelyezhető itt úgy, hogy a mohácsi híd teljes hossza 793 méter lesz.

Képünkön: a mohácsi Duna-híd látványterve.

B. M.