Határátkelő nyílhat Sároknál, egyeztetést kezd a kormány a horvátokkal M6-os kapcsán
2018. január 02. kedd 14:53

Több, a térséget érintő beruházás kapcsán is tárgyalásokat kezdeményez a kormány a horvátokkal: a 2020-ra Bólytól az országhatárig vezető M6-osról, az ivándárdai határállomásról, a Sárokot és Főherceglakot összekötő új útról, s egy ottani átkelőhely kialakításáról, olvasható a legfrissebb Magyar Közlönyben.
A trianoni gyalázat eredményeképp számos településrészt elválasztottak az országcsonkítók úgy, hogy egyszerűen közöttük húzták meg a határt. Így akár az is előfordulhatott, s elő is fordult, hogy az egyik utca Magyarországé maradt, a másik pedig egyik napról a másikra egy idegen államhoz került.
Ugyanaz megtörtént az egymással szoros gazdasági és egyéb kapcsolatban lévő, szomszédos falvakkal is. A közöttük való átjárás aztán évtizedekig szinte lehetetlenné vált, de sok esetben még ma is körülményes.
Erről a sárokiak is sokat tudnának mesélni. A Mohács közelében található, hatámenti község és a drávaszögi Főherceglak között mindössze másfél-két kilométer a távolság, de a két szomszédos helység lakosainak 35-40 kilométert kell autózniuk, ha kapcsolataikat ápolni akarják - mivel közéjük állt az országhatár.
Ezen a lehetetlen helyzeten változtatna a kormány. A Magyar Közlönyben megjelentek szerint egyeztetni fognak a horvátokkal a két település közötti út horvát oldali megépítéséről. A terv szerint ugyanis határátkelő nyílik a falvak között.
Ugyancsak egyeztetnek a horvátokkal az M6-os autópálya határig történő meghosszabbítása kapcsán arról, hogy déli szomszédunk mikor és milyen módon folytatja az M5-ös sztráda építését (az éri el a tervek szerint Horvátország felől a határt.) Szintén tárgyalnak az ivándárdai határállomás kialakításáról, amelynek meg kell felelnie a schengeni előírásoknak.
A kormány már korábban határozott arról, hogy összesen több mint 69 milliárd forint jut a Bólytól a határig tartó szakaszra, a villányi csomópont építésével együtt.
A tervezése már meg is kezdődött, a három pályázó közül az UNITEF 83 és a FŐMTERV közös ajánlata bizonyult a legjobbnak, ők készítik el a részletes terveket. Az M6-os autóútként épülhet meg, az M6-M60-as csomóponttól az országhatárig futó szakasz 2×2 sávos gyorsforgalmi lesz, fizikai elválasztással. A Bóly és Ivándárda közötti szakasz hossza mintegy 20 kilométer.
A most közzétett kormányhatározat szerint az M60-as autóút horvátországi folytatásáról is tárgyalásokat kezdeményeznek. Cél, hogy 2022-re elkészüljön a szakasz Pécs és Barcs között, az ehhez szükséges forrást a fejlesztési miniszternek kell felkutatnia.
Újraindulhat a 2012-ben megszűnt Budapest-Pécs-Eszék vasúti járat. A terv szerint a menetidő öt és fél óra lenne, a vonattal átszállás nélkül lehetne eljutni a fővárosból Pécsen át Eszékre.
Az ezzel kapcsolatos egyeztetések határidejét június 30-ban szabat meg a kormány.
Máté Balázs
Facebook box
Megosztás
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Szerdán már ismét nagyon befűtenek,...
- Pontyokból érkezett utánpótlás két...
- Szeptembertől ismét emelkedik a...
- Elgázoltak egy idős asszonyt...
- Rengeteg pénzt fizetett vissza a MÁV...
- A sombereki focipályán szerezték...
- Lezárják a Busó-körforgalmat, a...
- Jó hír a baranyai horgászoknak:...
- Új távolsági buszjáratok indulnak...
- Idén már 61 ember veszítette életét...