Biztonságos a kerékpározás, ha a védett útvonalakat mindenki szabályosan használja

2014. december 12. péntek 15:54

Biztonságos a kerékpározás, ha a védett útvonalakat mindenki szabályosan használja

Befejeződött Mohácson az a 229 milliós beruházás, amelynek keretében 4,8 kilométer hosszúságban a meglévő kerékpárutak felújításán túl 779 méteren új védett útvonalat is kiépíttetett az önkormányzat. Ennek utolsó szakaszát a Felszabadulás utcában e héten adták át, s ezzel a városban több mint 60 négyzetkilométer jó minőségű kerékpárút szolgálja a bringások biztonságos közlekedését.

A városban alig van olyan háztartás, ahol legalább egy kerékpárt nem tartanak. A jellemzőbb az, hogy a legidősebbtől a legfiatalabb családtagig az emberek többsége naponta használója a kétkerekű járműnek, a legkisebbek ha még nem is önállóan, de utasként biztos. Ahhoz, hogy a praktikus járművel biztonságosan lehessen közlekedni, mára a jelentősebb gépkocsi forgalmat bonyolító utak mindegyike mentén úgy a belvárosban, mint a külterületen adott a lehetőség.

A mohácsiak közül persze sokan megszokásból tekernek az elérendő helyszínre: ha már egyszer nyeregbe szálltak, a pedálról csak akkor veszik le a lábukat, ha éppen arra a helyre, ahova igyekeztek, nem lehet begurulni. Végigtekernek többek között a Szabadság-, Dózsa György utcákban a kerékpársávval szemközti oldal járdáján, a Pécsi úton a járművek között, az meg szinte természetes a számukra, hogy - általában még csak nem is jelezve az irányváltoztatási szándékot - áthajtanak a zebrán és mindegyik utcában egyik oldalról a másikra.

Ha a KRESZ kerékpárosokra vonatkozó szabályait betartanák, bizonyára nem szenvednének a bringások évente mintegy kétszázan balesetet. A legutóbb átadott kerékpárúton például az Extra pékségnél először néhány métert kerékpársávon haladhatnak, majd az úttest szélén végigfutó sárga vonal egyenesen rávezeti őket a kerékpárútra. Aki az ellenkező irányból, az uszoda felől teker a pékség felé, a zöld korlátokkal védett kerékpárút végéhez érve a járműről leszállva kellene, hogy átsétáljanak az úttesten az Extra pékséggel szemközti oldalra, ahonnan ismét kerékpáron folytathatja az útját.
Fontos lenne arra is figyelni, hogy a Felszabadulás utcában a kerékpárúton a Budai Nagy Antal utcai kereszteződéshez érve a KRESZ szabályok szerint le kell szállni a kerékpárról és azt áttolni a másik oldalra - nem elegendő, sőt, nem is biztonságos csupán körbenézni, aztán áttekerni a túloldalra.

A Felszabadulás utcai kerékpárútnál az autósoknak is figyelmesebbnek kell lenni. A Kész Dekor előtt az úttest kiszélesítése például a kerékpársáv miatt történt és nem parkolónak alakították ki. A védett útvonal mentén a korlát nem összefüggő, a kapubejárók előtti megszakításoknak köszönhetően az autótulajdonosok továbbra is szabadon behajthatnak az ingatlanaikra - de arra figyelniük kell, hogy amikor a házuk előtt parkolnak, az autó ne lógjon rá a kerékpárútra.

Képünkön: a Felszabadulás utcában elkészült új kerékpárút, amit nem használ a kerékpáros.

B. M.