Bár csökkent a jeges árvizek veszélye, a dunai jégtörők idén is készen állnak a bevetésre

2014. november 14. péntek 19:14

Bár csökkent a jeges árvizek veszélye, a dunai jégtörők idén is készen állnak a bevetésre

Utoljára 1985-ben állt be a Duna Mohácsnál, s így a téli-tavaszi időszakban kialakuló jeges árvíz veszélye is csökkent az elmúlt időszakban, de a kockázata fennáll. A dunai jégtörőket ennek megfelelően idén is felkészítették a bevetésre.  

 

A napokban befejezték a Baján állomásozó jégtörők felkészítését. Mind a hat hajót teljes egészében átvizsgálták, elvégezték a karbantartási feladatokat. Az ezt követő felülvizsgálat eredményeként mindegyik hajó jégtörésre alkalmasnak minősült, készen állnak a bevetésre.

A jégtörők feladata többek között a téli kikötők biztosítása, illetve a folyó áramlását veszélyeztető jégdugók felszámolása.


Mivel Szerbia és Horvátország a közös érdekű Duna-szakaszra nem tud jégtörőhajót biztosítani, a Mohács alatti szakaszon is a magyar jégtörők működnek közre az esetleges védekezési feladatokban.

A szigetieknek nem kell bemutatni

Margitta-sziget lakói sohasem felejtik el 1956. március 13-ikát: a Duna vízszintje aznapra megközelítette az ezres jelzést Mohácsnál. A jégtáblák egymás alá verődve eltorlaszolták a folyó medrét az apatini kanyarban, így a víz visszaduzzadt. Az ár Mohácsot fenyegette, s ekkor az árvízi védekezés irányítói úgy határoztak, átszakítják a szigeti körgátat. A hatalmas mennyiségű jeges víz gyakorlatilag az összes épületet, s az állatállomány jelentős részét elpusztította a szigeten, óriási károkat okozva. A lakosságot a honvédség segítségével menekítették.

A Duna 1985-ben fagyott be utoljára teljesen Mohácsnál. Azóta a legkomolyabb jégzajlás két éve, februárban volt, akkor a folyó hetven százalékát borították el a jégtáblák. Teljes hajózási zárlatot rendeltek el, a kompforgalom is leállt, a szigeti városrészben egy hetes tanítási szünetet rendeltek el.

A kutatások egyébként a folyó magyarországi alsó szakaszán az utóbbi évtizedekben jelentősen kisebb az esélye annak, hogy megálljon a jég.

Az elvégzett szabályozási munkák és az ebből a szempontból kedvező környezeti hatások következtében javultak a lefolyás, és ezzel együtt a jéglevonulás feltételei, csökkent a jégmegállás veszélye. A jéghelyzet tehát javult, mindazonáltal a vizsgálatok azt mutatják, hogy számítani kell szélsőséges hidrometeorológiai viszonyokra, így ha ritkábban is, de kialakulhat jeges árvíz.

Képünkön: a Baján állomásozó jégtörőhajók (Forrás: Alsó-Dunavölgyi Vízügyi Igazgatóság) 

B. M.