A parlagfű elleni védekezés közös ügyünk: jogszabályi tudnivalók

2013. április 29. hétfő 09:25

A parlagfű elleni védekezés közös ügyünk: jogszabályi tudnivalók

Mohács Város Jegyzőjeként a mohácsi ingatlan-tulajdonosokat és földhasználókat az alábbiakban tájékoztatom a parlagfű elleni védekezés jogszabályi hátteréről:

2008. szeptember 1-jén lépett hatályba az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény. A szabályozás 17.§-ának (4) bekezdése szerint: „A földhasználó köteles az adott év június 30. napjáig az ingatlanon a parlagfű-virágbimbó kialakulását megakadályozni és ezt követően ezt az állapotot a vegetációs időszak végéig folyamatosan fenntartani."

A virágbimbók megjelenése előtti védekezés lehetővé teszi annak elkerülését, hogy a virágzó állomány kaszálásával fokozott pollentermelést idézzünk elő. Az előírás kötelezettséget jelent továbbá arra, hogy a közérdekű védekezést a pollenszórás megkezdése előtt kell elvégezni. A június 30-ai dátum széleskörű ismerete azért fontos, mert az a szankciómentes, önkéntes jogkövetés lehetőségének határnapja. A megjelölt időpont után az ingatlan tulajdonosának, használójának személye ismeretének hiányában is haladéktalanul el kell végezni a közérdekű hatósági védekezést, amire halasztó hatálya még a benyújtott fellebbezésnek sincs. A védekezés alapvető alkotmányos jogokat is érint.

A törvényi szabályozás a közvélemény elvárásából - a nagyszámú allergiás beteg érdekében - az egészséges környezethez való jogot ezúttal a tulajdonjog elé helyezi, így a közigazgatási eljárás szabályait betartva a védekezés zárt ingatlanon, telephelyen is elvégezhető. A hatósági védekezést elrendelő határozatokat a helyi önkormányzatok hirdetőtáblájukon teszik közzé. A parlagfű elleni közérdekű védekezést elrendelő határozat fellebbezésre tekintet nélkül azonnal végrehajtható.

Ha a parlagfű elleni közérdekű védekezést kultúrnövény károsodása nélkül nem lehet elvégezni, a parlagfű elleni közérdekű védekezést abban az esetben lehet elrendelni, ha az adott területen a kultúrnövény tőszáma nem éri el az agronómiailag indokolt tőszám 50%-át és a parlagfűvel való felületi borítottság meghaladja a 30%-ot. Az e gyomféle elleni közérdekű védekezés során az érintett kultúrában okozott károkért a földhasználó kártalanításra nem tarthat igényt. Többletfeladatot jelent az ingatlan-tulajdonosoknak, hogy Mohács város képviselő-testülete megalkotta a parlagfű és ürömfű irtásáról szóló 31/2005. (XI. 2.) ör. számú rendeletét, amely rendelet 2.§-ának (2) bekezdése a következők szerint rendelkezik:

„A tulajdonos (kezelő, használó, haszonélvező, bérlő) az ingatlan előtti járdaszakasz és az úttest közti szakasz, a járda vagy útszakasz melletti nyílt árok, továbbá tömb- és úszótelken a külön tulajdonban álló egyes épületek gyalogos megközelítésére és körüljárására szolgáló területeket folyamatosan parlagfű- és ürömfűmentesen köteles tartani." E rendeleti szabályozás összhangban van a köztisztasággal és a települési szilárd hulladékkal összefüggő tevékenységekről szóló 1/1986. (II. 21.) ÉVM-EÜM együttes rendelet 6.§-ában foglaltakkal.

A parlagfűvel szennyezett területeket a közterület-felügyelet is rendszeresen ellenőrzi, illetve észlelés esetén megteszi a szükséges lépéseket.
A közérdekű védekezés elrendelése mellett egyidejűleg növényvédelmi bírságot kell kiszabni a törvény 60.§ (1) bekezdés c) pontja alapján: e lépésre a Megyei Kormányhivatal Növény- és Talajvédelmi Igazgatósága jogosult. A bírság legkisebb összege 15.000, legmagasabb összege 15 millió forint. A bírságot és késedelmi kamatot adók módjára kell behajtani, amelyről az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal gondoskodik.

A fentiek alapján kérem a tisztelt mohácsi ingatlan-tulajdonosokat (használókat, bérlőket, haszonélvezőket), hogy fokozott figyelmet fordítsanak a jogszabályi rendelkezések betartására!


Dr. Kovács Mirella
jegyző

Mohács Város Jegyzője