2025-től az állam finanszírozza a mohácsi komp közlekedését - Óriási tehertől szabadul az önkormányzat
2024. december 01. vasárnap 12:00
Bár az állam szinte évről-évre magasabb összeggel járult hozzá a mohácsi kompközlekedés fenntartásához, a támogatás ellenére is csak veszteségesen üzemeltethető a révátkelés. Ahhoz, hogy ez ne így legyen, már régen a tarifák drasztikus emelésére lett volna szükség, ám azt a lakosság nem tudná megfizetni - így az önkormányzatra hárult a veszteség terhének viselése. Eddig. Jövőre ugyanis már az állam finanszírozza a kompközlekedést.
A révhajózási ágazat az állami támogatás dacára is veszteséges, többek között azért, mert folyamatosan csökken a révátkelés forgalma (példának okáért: 2013-ban 172 029 személyjegyet értékesítettek, azóta ez a szám már alig haladja meg százezret), ezért a jegyekből is kevesebb a bevétele a szolgáltatást végző Városgazdálkodási és Révhajózási Nonprofit Kft.-nek.
Mindazonáltal a mohácsiak többsége értelemszerűen bérlettel és Mohács-kártyával veszi igénybe a szolgáltatást, ami jóval olcsóbb a teljes áru jegyeknél.
A kompközlekedés fenntartása viszont nem lehet kérdéses, az nemcsak helyi, hanem országos érdek is, hisz a Duna jobb partján lévő 56-os és 57-es számú főutakat köti össze a bal parton haladó 51-es számú főúttal.
A szolgáltató veszteségeinek csökkentése érdekében 2012-ben még országgyűlési képviselőként Szekó József, Mohács néhai polgármestere jegyezte azt a sikeresnek bizonyult indítványt, hogy az állam vállaljon szerepet a kompátkeléssel járó kiadásokhoz.
2013-ban huszonhat, majd évente harmincmillió forinttal támogatta az állam a mohácsi komp üzemeltetését, 2019 már 55 millióval, 2020-ban pedig már 65 millió forint, s azóta is egyre több érkezett erre a célra.
Azonban az államtól befolyt tízmilliók sem elegendők ahhoz, hogy a szolgáltatás ne legyen veszteséges, olyannyira nem, hogy azzal együtt is egyre nagyobb lett a hiány, amit aztán az önkormányzatnak kell megfizetnie.
Ahhoz, hogy jövőre ne keletkezzék veszteség, már évekkel ezelőtt nagyon komoly áremelésre lett volna szükség, amit azonban a lakosság nem tudna megfizetni.
Így a visszafogott viteldíjemelések ellenére is lényegében minden maradt a régiben, egészen mostanáig: az építési és közlekedési miniszter ugyanis a héten, Mohácson folytatott tárgyalását követően bejelentette, a kormány évi 210 millió forintos terhet is levesz a város válláról azzal, hogy 2025-től finanszírozza a kompközlekedést a híd megépítéséig.
M. B.
Facebook box
Megosztás
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Már megint fémtisztára égett egy autó...
- Lángra kapott egy autó Bólyban,...
- Vérengző ebektől mentettek meg egy...
- Negyven éve fagyott be utoljára a...
- Döntöttek: a PTE Klinikai Központ...
- A tél leghidegebb éjszakáján vagyunk túl
- Kiszámította a KSH, hogyan alakult az...
- Brutális vége lett a dohányzásnak -...
- Több mint 87 ezer ösztöndíjas helyet...
- Minden rekordot megdöntöttek a magyar...