Hadihajó érkezik Mohácsra, öt napig horgonyoz majd a kikötőben a Lajta monitor

2018. április 17. kedd 15:12

Hadihajó érkezik Mohácsra, öt napig horgonyoz majd a kikötőben a Lajta monitor

Mohácson is megtekinthető lesz a hajókikötőben május 16-21 között az Osztrák-Magyar Monarchia legöregebb fennmaradt csatahajója, a száznegyvenhét éves Lajta. Az első világháború kitörésének századik évfordulója alkalmából hagyta el a hajómúzeum Budapestet.  

 

Mohácson is kiköt és május 16-21. között látogatható lesz a közel másfél évszázada vízre bocsátott Lajta monitor. A csatahajó a Magyar Honvédség 170 éves fennállásának alkalmából, valamint az első világégés befejezésének 100. évfordulója tiszteletére országos útra indult a Dunán.

A folyam mintegy 417 kilométeres magyarországi szakaszán tizenegy város kikötőjében vet horgonyt és várja látogatóit az egyedülálló múzeumhajó, melyen korabeli fegyvereket, felszereléseket, egyenruhákat, valamint egy első világháborús kiállítást is meg lehet tekinteni. Emellett az érdeklődő gyerekek a kiállításhoz kapcsolódó múzeumpedagógiai foglalkozáson és fegyverbemutatón szintén részt vehetnek.

A Lajta monitor nem csupán egy öreg hajó a múltunkból. Testvérhajójával, a Marossal együtt már felavatásukkor nagy nemzetközi érdeklődés fogadta, megépítésük ma is méltán kelt elismerést.

A Lajta és a Maros monitorok voltak a világ első olyan folyami monitorai, amelyek ilyen kis merülés mellett ilyen erős páncélozottsággal, nagy tűzerővel rendelkeztek, és amelyeken Coles-féle lövegtorony volt.

Ez a hajópáros volt Európában az első folyami monitor, az osztrák-magyar hadiflottában pedig az első tisztán fémből készült páncélos, kizárólag gőzgéppel mozgatott, vitorlázat és kötélzet nélküli hadihajó.

A Lajtát 1871. május 17-én bocsátották vízre Angyalföld és Újpest határában.

Ezután 1872-től 46 évig Leitha néven az Osztrák-Magyar Monarchia dunai hadiflottájában szolgált. Ebben a minőségében 1878-ban részt vett Bosznia elfoglalásában, majd az I. világháború Száva-menti, belgrádi és al-dunai harcaiban.

Hét darab maradt az egész világon

Az Egyesült Államokban 1862-ben született meg a teljesen új elveken alapuló haditechnikai eszköz, a monitor típusú hadihajó, és mindössze tíz év múlva Magyarországon elkészült és szolgálatba állt annak a Duna-medence sajátos vízjárásához és mederviszonyaihoz igazított változata.
Mivel a típus bevált, mindenhol elterjedt, 1965-ig gyártották. Mára viszont már csak hét darab van belőle az egész világon, ezek egyike az Osztrák-Magyar Monarchia legöregebb fennmaradt csatahajója, a Lajta.

A Tanácsköztársaság idején egy hónapig, 1919. május 27-től június 26-ig Lajta néven ismét szolgálatba állították, amikor részt vett a Komárom és Esztergom közötti Duna-szakaszon folyó harcokban, majd 1918-ban - 46 év hadi szolgálat után - leszerelték, és az 1920-as évektől 1994-ig, több, mint 70 évig a folyami kavicskotrásban elevátorhajóként látták hasznát.

Az önkéntes hajómentők küzdelmének köszönhetően 1992-ben védett műemlékké nyilvánították, 2008-ban a "Zoltán Gőzös" Alapítvány kezdte meg szakszerűen a hajó helyreállítását.

2010. augusztus 20-án, a hagyományos Szent István napi vízi parádén tartották ünnepélyes újrakeresztelését, s az akkori honvédelmi miniszter a Lajta Monitor Múzeumhajót a Magyar Honvédség I. Tűzszerész és Hadihajós Ezredének tiszteletbeli zászlóshajójává nevezte ki.

A hajótér végigjárása közben megtekinthető az elülső rakodótér, a legénységi szállás, a kamra, a fedélzetmester kabinja, a lövegkamra, a gép-, illetve kazánház, a parancsnoki kabin és az altiszti szálláshelyek, továbbá a monitorok és az S. M. S. Leitha történetét bemutató kiállítás.

A fedélzet felépítményei, így a két mellékhelyiség, a konyha, a Coles-féle lövegtorony, a hátsó lövegfedélzet, a külső kormányállás és a parancsnoki torony szintén látogathatóak.

 

 

M. B.