A képviselő-testület ugyan nem támogatta, de így is drágul a kompközlekedés

2020. január 06. hétfő 16:39

A képviselő-testület ugyan nem támogatta, de így is drágul a kompközlekedés

Idén a tavalyinál magasabb összeggel, hatvanötmillió forinttal járul hozzá az állam a mohácsi kompközlekedés fenntartásához, azonban a támogatás ellenére is csak veszteségesen üzemeltethető a révátkelés. Ahhoz, hogy ez ne így legyen, a tarifák drasztikus emelésére lenne szükség, ám azt a lakosság nem tudná megfizetni, ezért átlagosan nyolc százalékos emelésre tett javaslatot a szolgáltatást végző Városgazdálkodási és Révhajózási Nonprofit Kft., azonban a képviselő-testület ezt nem fogadta el.  Ettől azonban még az áremelés megtörtént, mivel az önkormányzatnak pusztán véleményezési joga van.

 

 

A legutóbbi képviselő-testületi ülésen döntöttek volna az új esztendőre vonatkozó komptarifákról, azonban két nem, négy tartózkodás és hat igen szavazat eredményeképp nem kapott többséget az erről szóló, átlagosan nyolc százalékos emelést megcélzó előterjesztés.

Ez nem jelenti azt, hogy minden marad a régiben, mivel az önkormányzatnak csak csak véleményezési joga van, nem dönthet az árakról, tehát már nyolc százalékkal többet kell fizetni a kompközlekedésért.

Az ágazat az állami támogatás dacára is veszteséges, többek között azért, mert folyamatosan csökken a révátkelés forgalma (példának okáért: 2013-ban 172 029 személyjegyet értékesítettek, míg ezzel szemben tavaly mintegy 132 ezret), ezért a jegyekből is kevesebb a bevétele a szolgáltatást végző Városgazdálkodási és Révhajózási Nonprofit Kft.-nek.

Mindazonáltal a mohácsiak többsége értelemszerűen bérlettel veszi igénybe a szolgáltatást, ami jóval olcsóbb, mintha minden átkelésnél jegyet váltanának.

A kompközlekedés fenntartása viszont nem lehet kérdéses, az nemcsak helyi, hanem országos érdek is, hisz a Duna jobb partján lévő 56-os és 57-es számú főutakat köti össze a bal parton haladó 51-es számú főúttal.

A szolgáltató veszteségeinek csökkentése érdekében 2012-ben még országgyűlési képviselőként Szekó József, Mohács néhai polgármestere jegyezte azt a sikeresnek bizonyult indítványt, hogy az állam vállaljon szerepet a kompátkeléssel járó kiadásokhoz.

2013-ban huszonhat, majd évente harmincmillió forinttal támogatta az állam a mohácsi komp üzemeltetését, 2019 már 55 millióval, idén pedig már 65 millió forint érkezik erre a célra. (Amint azt a szolgáltatást végző cég vezetője az ülésen hangsúlyozta, ha megszűnne a támogatás, a kompközlekedés finanszírozhatatlanná válna.)

Azonban az államtól érkező tízmilliók sem elegendők ahhoz, hogy a szolgáltatás ne legyen veszteséges, olyannyira nem, hogy azzal együtt is a tavalyi esztendőre szólóan mintegy ötvenmillió lesz a hiány, amit aztán az önkormányzatnak kell megfizetnie.

Ahhoz, hogy jövőre ne keletkezzék veszteség, nagyon komoly áremelésre lenne szükség, például egy dolgozó bérletért 7200 forintot kellene fizetni a mostani 2575 forint helyett. Ezt nyilván csak komoly áldozatok árán tudnák megvásárolni az érintettek, ezért a cég átlagosan nyolcszázalékos díjemelésre tett javaslatot, ám végül ez sem kapott kellő támogatottságot.

A vita során Pávkovics Gábor, Mohács fideszes alpolgármestere bejelentette, lobbierejét latba vetve igyekszik elérni, hogy amíg nem épül meg a híd, a Szekó József által kijárt állami támogatás a jövőben is megérkezzen. Hozzátette, a további veszteségek csökkentése érdekében generális változtatásra van szükség a kompközlekedésre vonatkozóan.

Az ülés korábbi részében elhangzottak szerint ez jelentheti a tarifarendszer gyökeres átalakítását is úgy, hogy a mohácsiak számára maradjanak az olcsóbb jegyek, bérletek, míg az átutazók jóval többet fizetnének, akár egy kisebb komp üzembe állítását, vagy pedig a két eshetőség kombinációját is.

EQM