Jövőre elkezdődhet az új mohácsi kikötő építése, ötmilliárdot fordítanak a létesítményre

2016. július 22. péntek 15:50

Jövőre elkezdődhet az új mohácsi kikötő építése, ötmilliárdot fordítanak a létesítményre

A beruházáshoz szükséges ötmilliárd forint rendelkezésre áll, a megvalósíthatósági tanulmány készül, várhatóan ősszel a kivitelezőt is kiválasztják, így nincs akadálya annak, hogy jövőre elkezdődjön és be is fejeződjön a konténer- és darabáru rakodására alkalmas közforgalmú kikötő építése Mohácson. 

Már tavaly megszületett a kormányhatározat arról, hogy 4,75 milliárdos támogatást kap a város a régóta tervezett kikötőfejlesztés megvalósításához.

A nagyszabású beruházás előkészítése évekkel ezelőtt elkezdődött: az önkormányzat mintegy százmillió forintot nyert el a kivitelezést megelőző tanulmányok elkészíttetésére, a szükséges vizsgálatok elvégezésére, így a kedvező döntés után ezekre már nem kellett várakozni.

Azóta már a megvalósíthatósági tanulmány és a költség-haszon elemzés készítőiről is döntöttek, s várhatóan ősszel a kivitelezőt is kiválasztják.

Új fejlemény az ügyben, hogy a képviselő-testület tagjai a legutóbbi ülésükön a beruházáshoz szükséges önerő, 294 millió forint biztosításáról is határoztak, az összeget a fejlesztési tartalékból állja a város.

Mindezek ismeretében várhatón tavasszal elkezdődhetnek, s még 2017-ben be is fejeződhetnek a munkálatok.

- Több éve elkezdett munkánk van abban, hogy a városnak megfelelő ipari befektetési területei legyenek és ezen belül is a Dunán kereskedelmi kikötő létesüljön. Egyebek mellett a megszerzett Duna-parti szakaszon létesíthettük a határkikötőt, és mostanra nyílt lehetőség ugyanott Mohács és Dél-Dunántúl egészének a gazdasági fejlesztését szolgáló darabáru kikötő megvalósítására is - nyilatkozta korábban a Mohácsi Újság.hu-nak Szekó József polgármester.

- A 2000-es években tervbe vett kikötő beruházását módszeresen előkészítve pályázati forrásokból elkészíttettük egy konténer- és darabáru rakodására alkalmas közforgalmú kikötő, valamint egy logisztikai bázis terveit - fogalmazott Szekó József.

- Az európai unió támogatja a mohácsi és a hasonló kikötőfejlesztést, ugyanis a közútihoz mérten a vasúti szállítás négyszer-, míg a vízi tízszer kisebb környezeti terhelést jelent és nálunk adott úgy a közúti, mint a vasúti kapcsolat. Ezért kap a jóváhagyott ötmilliárdos beruházás 94 százalékos hozzájárulást, míg egy tengerparti kikötőnél 50 százalék a támogatás mértéke.

A polgármester megjegyezte, a beruházás iránt máris érdeklődnek vállalkozások. Várhatóan a Dél-Dunántúl több szállítmányozója is igénybe veszi a kikötő szolgáltatásait, ha a 20-40 lábas konténerek, valamint egyéb darabáru ki- és berakodását daruk végezte kikötőből a világ bármely részébe el tudja majd juttatni a termékét hajóval.

Elmondta továbbá, hogy a beruházás része a vasútvonal- és az útcsatlakozás korszerűsítése, valamint a kikötői irányító épülettel bezárólag a teljes parti infrastruktúra kiépítése is.

Képünkön: a mohácsi határkikötő partfala folytatásaként a város irányába 330 méter hosszúságban épül meg az új kikötő.

M. B.