Így festhet majd Mohácsnál a ma még Budapesten álló Deák Ferenc híd

2014. július 04. péntek 17:44

Így festhet majd Mohácsnál a ma még Budapesten álló Deák Ferenc híd

Várhatóan hamarosan forgalomtechnikai okok miatt elbontják Budapest legdélibb hídját, a Deák Ferenc hidat, aminek szerkezeti elemeit Mohácsnál használják fel újra az elképzelések szerint. A megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére százmillió forintot hagyott jóvá a kormány, azonban az eddigi vizsgálatok már most is azt valószínűsítik, hogy városunknál felhasználhatók a híd elemei.  

 

Amint arról hírportálunk több alkalommal is beszámolt, ezúttal valóban kézzel fogható közelségbe került a mohácsi Duna-híd felépítése. A kormány elfogadta dr. Hargitai János, a választókerület országgyűlési képviselője, és Szekó József, Mohács polgármesterének azt célzó javaslatát, hogy az elbontásra váró budapesti Deák Ferenc híd (nem hivatalosan az M0-s autóút Déli Duna-híd) bal pályáját Mohácsnál építsék fel újra. 

A több mint hétszáz méter hosszú híd Budapest legdélibb Duna-hídja. Az acélból készült, huszonkét méter széles gerendahidat 1990. november 16-án adták át a forgalomnak. A Klatsmány Tibor és Sigrai Tibor tervei alapján készült létesítményre azért volt szükség a fővárosban, mert hiányában a nemzetközi forgalom addig Budapest belvárosán át, s a Petőfi hídon bonyolódott le. Ez növelte az utóbbi terhelését, valamint a főváros zaj-, és légszennyezését. Erre való megoldásként merült fel egy, a főváros szélén haladó, elterelő autóút megépítése, amit ma M0-s körgyűrűként ismerünk. 

A híd északi felén kerékpárút, a délin gyalogosút vezet. Mivel az eredeti cél, hogy összeköttetést teremtsen az M1-es és M5-ös autópályák között csak 1994-re valósult meg, egyre sürgetőbbé vált egy újabb Duna-híd építése Budapesten, ami a Lágymányosi, a későbbi Rákóczi hídban testesült meg.

Időközben a forgalom ugrásszerű növekedése miatt a Deák Ferenc híd szélesítésére is szükség volt, s felépítettek mellette egy újabb átkelőt. Ez utóbbi - tehát forgalomtechnikai és nem műszaki okok - miatt vált lehetségessé a régi híd elbontása, aminek a szerkezeti elemeit Mohácsnál állíthatják fel újra.

Amint azt Szekó József hírportálunknak korábban elmondta, a kormány százmillió forintot hagyott jóvá a megvalósíthatósági terv elkészítésére, amiben azt elemzik majd, hogyan hasznosíthatók a hídelemek. Hamarosan közbeszerzési eljáráson választhatják ki a terv elkészítőjét.

Az önkormányzat ezt megelőzően már elvégeztetett vizsgálatai azt valószínűsítik, hogy felhasználhatók lesznek az acélhíd szerkezeti elemei, mivel a Szabadság zátony déli vége alatt körülbelül háromszáz méterre a Duna medre a hárosi szakaszhoz hasonló, így a mederhídnak az acélszerkezete a hárosival megegyező nyílású alépítményekkel elhelyezhető itt úgy, hogy a mohácsi híd teljes hossza 793 méter lesz.

Képünkön: a mohácsi Duna-híd látványterve

B. M.